Optoma UHZ65 – en oväntat mångsidig atlet i hemmabion

Tänk dig en bild som kan briljera så där alldeles fantastiskt – färgrikt – ljusstarkt – detaljerat, men samtidigt snyggt utslätat. Lägg till egenskaperna tyst, hyfsad svärta och riktigt hög upplösning så framträder en riktigt spännande underhållare som definitivt inte kan anklagas för att vara tråkig.

Låt oss ta det från början. Optomas UHZ65 är en imponerande projektor oavsett vilken egenskap man väljer att titta på. Det är en verkligt mångsidig hemmabioprojektor med närmast atletiska egenskaper om man ser till ljustrycket. Eller vad sägs om en uppmätt maxkontrast på över 3 000:1 – med DLP-teknik?

UHZ65 är en mäkta imponerande hemmabioprojektor med massor av muskler och möjligheter.
UHZ65 är en mäkta imponerande hemmabioprojektor med massor av muskler och möjligheter.

Eller ett ljustryck som som nästan kan vara bländande med solglasögon på? Jo, UHZ65 bjuder på närmast löjligt bra prestanda som kanske kan vara svåra att använda i praktiken och i vissa fall även vara ett hinder, åtminstone en sådan enorm ljusstyrka. Men det är inga problem som inte går att åtgärda.

Vrid ner lampeffekten steglöst till 50% så blir den tysta fläkten ännu tystare samtidigt som svärtan blir imponerande djup för att vara en DLP-projektor. Fortfarande för ljust? Sänk kontrasten med kontrastreglaget till önskad nivå.

Linsförskjutning och zoomreglage hittar du innanför en lucka på projektorns ovansida.
Linsförskjutning och zoomreglage hittar du innanför en lucka på projektorns ovansida.

En multikonstnär

Den stora linsen med möjlighet att zooma 1,6x och förskjuta bilden 15 % uppåt eller nedåt ger viss hjälp att sätta bilden där den ska vara utan att linsen blir en uppenbar begränsning för den höga upplösningen och detaljåtergivningen. Bilden som kommer från UHZ65 är knivskarp så länge projektorn matas med bra material, men kan även vässas en hel del inuti detta underverk.

Dubbla HDMI-ingångar, varav 1:an är hdmi 2.0 medan 2:an är hdmi 1.4a med stöd för 3D och MHL.
Dubbla HDMI-ingångar, varav 1:an är hdmi 2.0 medan 2:an är hdmi 1.4a med stöd för 3D och MHL.

Optomas UHZ65 har en grym potential att ta av och låter sig villigt anpassas. En relevant fråga är förstås vad man ska med all denna potential till i hemmabiogrottan. Men visst kan det finnas skäl även där, som till exempel en riktigt stor bild som dessutom kan ge riktigt bra HDR-effekter. För HDR är en annan gren som UHZ65 också kan sätta rekord i, men det finns flera.

Potentialen är förstås mest användbar i det större, ljusare rummet, men det är ju också så att en högupplöst bild kräver rejäl storlek för att komma till sin rätt. Och en stor bild sprider ljusmängden över en större yta vilket i sin tur kräver en starkare ljuskälla för att uppnå samma ljusstyrka per ytenhet.

Egen UHD innanför västen

Så vad döljer sig då innanför trikåerna på denna muskelknutte, och hur väl fungerar det egentligen i praktiken?

Fjärren är lysande enkel och har en så bra knappbelysning att den även kan användas för att hitta saker i hemmabions mörker. Men de tre User-knapparna gör inte riktigt det som förväntas.
Fjärren är lysande enkel och har en så bra knappbelysning att den även kan användas för att hitta saker i hemmabions mörker. Men de tre User-knapparna gör inte riktigt det som förväntas.

UHZ65 är Optomas laserljusbaserade UHD-projektor byggd med DLP-teknik. UHD innebär att projektorns upplösning är på hela 3 840 x 2 160 bildpunkter, men DLP-chippet i projektorn har en nominell upplösning på 2 716 x 1 528 bildpunkter, det vill säga drygt hälften av det som krävs för att återge 4K/UHD-bild.

Optoma löser dock detta med en egen pixel shift-teknik där projektorn bearbetar bilden och visar den i två omgångar så snabbt att det totalt sett blir en bild som motsvarar 4K/UHD.

Laser ger lyskraft och variation

Det är den ljusstarka lasern som ger UHZ65 dess lyskraft och sådan styrka brukar ofta straffa sig med dålig svärta, framförallt med projektorer som använder DLP-teknik. Men i detta fall har Optoma lyckats kombinera den höga ljusstyrkan med en förhållandevis djup svärta.

Inuti UHZ65 ersätter ett laserverk den traditionella lampan vilket både ger fler driftstimmar, mindre variationer över tid och möjlighet till högre ljusstyrka.
Inuti UHZ65 ersätter ett laserverk den traditionella lampan vilket både ger fler driftstimmar, mindre variationer över tid och möjlighet till högre ljusstyrka.

Visst är det en svärta som fortfarande skulle te sig grå i jämförelse med LCOS-projektorer och en hel del LCD-projektorer med bländare, men som ändå är svartare än de flesta DLP-projektorer. Därav den höga kontrasten som vi mäter till 3 000:1 som mest och 1 700:1 i normalfallet med injusterad bild. Men Optoma UHZ65 kan även sänka svärtan ytterligare.

Via möjligheten att dra ner ljusstyrkan sänks även svärtan i motsvarande grad och på så sätt går det att få en riktigt skaplig svärta med bibehållen kontrast.

Bildlägen för olika ändamål

Möjligheterna att förändra svärta, ljusstyrka och färg är något som Optoma själva använder i sina olika bildlägen och det går naturligtvis fint att göra egna bildlägen med vitt skilda egenskaper för olika användningsområden. Om man vill.

Bildläget Cinema är det läge som ska ge bäst bild för film, men det blir en något färgrik och kall bild med en ljusåtergivning som lyfter bilden rejält och främst verkar vara användbar i ljusare rum.

Bildläget HDR kräver HDR-material som bildkälla och är bara till för att visa HDR-material medan HDR SIM kan användas för att simulera HDR-läget med vanlig bild. UHZ65 är kompatibel med HDR10 men klarar inte Dolby Vision HDR:s metadata.

Det finns även ett ljusstarkt Game-läge och ett ännu mer ljusstarkt Bright-läge, men i dessa spretar färger och ljusåtergivning ganska betänkligt om man jämför med idealet för tv och film.

Bästa inställning är istället Reference som är medvetet nedjusterat för att återge bild så nära filmskaparens avsikt som möjligt. Här har dock Optoma gått långt i sitt begränsande eftersom även kontrasten sjunker påtagligt.

Bildläget Reference ger den mest korrekta bilden direkt ur kartong, men med en viss förskjutning av sekundärfärgerna.
Bildläget Reference ger den mest korrekta bilden direkt ur kartong, men med en viss förskjutning av sekundärfärgerna.
Trots att Optoma avsiktligt dragit ner ljusstyrka och kontrast i Referens-läget passar det bättre i ett ljusare rum, men du kan även välja ett annat gammavärde som 2.4 om du vill använda UHZ65 i ett mörkare rum.
Trots att Optoma avsiktligt dragit ner ljusstyrka och kontrast i Referens-läget passar det bättre i ett ljusare rum, men du kan även välja ett annat gammavärde som 2.4 om du vill använda UHZ65 i ett mörkare rum.
Referens-läget är något varmt, här cirka 6 000 K, men går att justera till mer neutrala 6 500 K.
Referens-läget är något varmt, här cirka 6 000 K, men går att justera till mer neutrala 6 500 K.

Du kan dock själv påverka och göra ändringar i de olika bildlägena, men de sparas inte om projektorn blir strömlös. Bättre då att spara dina egna inställningar som User. Men här uppträder en konstighet.

Den eminenta och riktigt bra upplysta fjärrkontrollens tre olika User-knappar (User 1, 2 och 3) fungerar inte som tre olika användarinställningar utan ger direktåtkomst till olika inställningar.

Inte heller i menysystemet kommer man åt fler än en användarinställning. Det ska även finnas dolda ISF-menyer där man kan låsa inställningarna efter en kalibrering, men dessa är inte åtkomliga för användaren i utgångsläget.

Sannolikt är både User-knappar och ISF-inställningar något som låses upp när projektorn kalibreras.

Möjlighet att kalibrera med hjälp

Annons:
Även om inte de förvalda bildlägena är helt färgkorrekta finns det goda möjligheter att kalibrera UHZ65 till ideal bild, åtminstone för hdtv-färgrymden Rec.709. UHZ65:s möjligheter att återge färger överstiger Rec.709 en hel del så det finns goda marginaler nedåt vid kalibrering och verktygen för att finjustera bildinställningarna är både omfattande och finkänsliga.

En intressant detalj i sammanhanget är den grafiska visning av enskilda färgers återgivning i koordinatsystem som kanske underlätta arbetet med att finjustera färgåtergivning färg för färg.

Men som lekman utan mätinstrument ska man nog inte ge sig in i dessa om man inte verkligen vet vad man gör, för även om det ser enkelt ut går det att ställa till stor oreda. Det finns dock en nödutgång i form av Reset i menyn där alla inställningar återställs till startläget, så det värsta som kan hända är nog ändå bara att du tappar dina egna inställningar.

Finns det fler finesser?

Jodå, med reglaget för Brilliant Color kan du påverka ljusstyrka och färgåtergivning ytterligare och via Optomas PureEngine kan du även välja och justera hur färger och rörelser ska återges. Den som gillar fint flyt i bilden har här en mästare med kapacitet att fixa flytet utan att tillföra nämnvärt med synbara oönskade effekter.

Annons:
Det finns även ett demo-läge där du kan dela upp bilden i två delar och se vilka effekter och följder olika inställningar ger i det ena fönstret och jämföra med hur det ser ut utan i det andra. Och det är verkligen imponerande att se hur det kan skilja.

Härutöver hittar du ytterligare ett gäng mindre saker som till exempel Ultra Detail som är ett slags finkänsligare skärpeverktyg som kan använda sig av den höga upplösningen för att förstärka och göra HD och UHD lite skarpare. Men denna funktion tillför även ett mått av orolighet i bilden, så den bör inte användas med bättre högupplöst material som redan är skarpt i sig.

Kan lyfta sämre material

Rätt använda kan dessa verktyg och bildförbättringsfunktioner göra underverk med vanlig tv och hdtv. Även UHD-material kan få sig en duvning och förstärkas ytterligare för UHZ65 har verkligen musklerna att göra det mesta.

Det är lätt att låta sig förföras av den brilliant färgrika och skarpa bilden som samtidigt kan mjukgöra ytor så att docksötaansikten framträder med en otrolig skärpa och detaljrikedom i exempelvis ögonen. Men gränsen kan även vara hårfin mellan fascination och förskräckelse.

Plötsligt skiftar plötsligt bilden till lokal-tv och nu ser kvinnan i bild snarast sjuklig ut. Ett byte till annat lågbudgetmaterial bekräftar saken.

Nackdelar då?

När utgångsmaterialet inte är riktigt hundra kan det ibland hända oväntade saker med det som bildmanipuleras och förstärks, för det går som regel bara till en viss gräns innan det brister. Och då kan det som tidigare var så delikat helt plötsligt se för dj-vligt ut.

Optoma UHZ65 innehåller kraftfulla verktyg för att manipulera bilden och när dessa används fel kan bilden bli riktigt dålig.

Annons:
Den förhållandevis djupa svärtan har också ett pris. Detaljåtergivningen i de mörkare partierna blir tyvärr ganska klen. Det är först när ljusreglaget skruvas upp en bit ovanför bottensvärtan som detaljerna återges. Detta är antagligen anledningen till att Optomas eget bildläge Reference ger lägre kontrast än övriga bildlägen.

En annan effekt av bildbearbetning och återgivningsteknik är de regnbågseffekter som framträder. Kombinationen av pixel shift-teknik och ett roterande färghjul innebär ju att bilden byggs upp i flera steg och det ger oundvikligen en lite mer orolig bild än normalt.

Personligen uppfattar jag UHZ65:s regnbågseffekter som lite mer påtagliga än många andra DLP-projektorer, men bland våra andra testtittare var det några som överhuvudtaget inte kunde se några regnbågseffekter. Så det är ganska individuellt hur det upplevs.

Slutsatser

Optoma UHZ65 är en fantastiskt mångsidig hemmabioprojektor som har mängder med styrkor. Frågan är väl snarare vad man ska ha all denna mångsidighet till i en hemmabio eller ett vardagsrum? Den som bara vill ha korrekt bild hittar det enklare och billigare i en mindre avancerad projektor som då även kan bjuda på ännu djupare svärta.

Men man kan även se UHZ65 som en experimentlåda för den som vill ligga i teknikens framkant. För de tekniker som Optoma nu använder sig av i UHZ65 är ju även de som strävar efter att ge oss framtidens HDR och färgrymder i projektorer.

Bildinställningsförslag

För mest korrekt bild, välj bildläge Reference.

Vill du ha en bild med skjuts i som inte är i linje med vad filmskaparna avsåg, men som kan ge ett lyft för tv och andra källor, testa dessa inställningar:

Bildläge:User
Brightness:-4
Contrast:-10 – +10 beroende på önskad ljusstyrka
Sharpness:1
Color:-12
Tint:0
Gamma:2.4
Color Gammut:Native
UltraDetail:2
Brigtness mode: Power 50-100 % beroende på önskad ljusstyrka
PureMotion:1-2 beroende på bildstorlek

Fakta Optoma UHZ65

Bildmotor:DLP
Upplösning:3 840 x 2 160 (Native 2 716 x 1 528)
Anslutningar:1x hdmi 2.0, 1x hdmi 1.4a med stöd för 3D och MHL, 1x VGA (YPbPr/RGB), audio 3,5 mm, Ethernet
Ljud:2x 4 watt
Zoom:1,6x manuell
Linsförskjutning:+- 15 % vertikalt
Kastavstånd:1:1,4 – 2,2
Bildbredd på 3 m avstånd: 1,3 – 2,1 m
Avstånd för 2 m bred bild:2,8 – 4,4 m
Angiven ljusstyrka:3 000 ANSI Lumen
Uppmätt Ljusstyrka (eko):1 200 (600) Lumen
Angiven kontrast:2 000 000:1 (med dynamic black)
Uppmätt maxkontrast:3 300:1
Uppmätt ANSI-kontrast:1 700:1
Angiven ljudnivå:29 dB
Uppmätt ljudnivå (eko):35 (34) dB
Uppmätt effekt normal (eko):345 (195) watt
Lampans (laser) livslängd:20 000 h
HDR-stöd: HDR10
3D-stöd:ja
Mått:498 x 330 x 152 mm
Vikt:9,3 kg
Pris:50 000 kr
Mer info: Optoma

Fotnot: Denna artikel är även publicerad i Hemmabiotidningen nr 4, 2018.

 



Annons:


Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.