Skippa årets julklapp – skaffa riktig VR direkt

Många som redan skaffat och provat årets julklapp skakar kanske på huvudet och tittar ner i skrivbordslådan där prylen hamnade efter en halvtimmes användning. Men det handlar snarare om att skippa leksakerna och jacka upp utrustningen till en nivå där upplevelsen känns äkta. Här är ett höjdarexempel som kostar skjortan.

Vi kliver in i Videums VR-studio i Växjö och går direkt fram till den markerade golvytan. Där väntar ett headset och två handkontroller. I headsetet, där även de egna glasögonen får plats, finns två högupplösta OLED-skärmar, en för varje öga. Med headsetet på byter handkontrollerna skepnad och blir till två virtuella händer. Med dess hjälp kan jag nu förflytta mig i den virtuella byggnaden som ska bli verklighet till 2018.

­– När golvet är på plats kan du gå runt själv i din egen takt, säger Joel Ahlby som är projektledare på Videum VR och vår värd för besöket.

Nästa sak är nämligen ett rullande golv som ska installeras inom kort.

Golv för virtuella promenader

Omnideck är ett 6 kvadratmeter stort rullande golv som har utvecklats av MSE Omnifinity AB i Älmhult som ett navigeringshjälpmedel i den virtuella världen, främst för militära ändamål.

– Omnideck-golvet fungerar som ett 360 graders rullband uppbyggt av åtta pizza-slices. Varje pizza-slice består av rör på en gummimatta så när du går på det här golvet känner golvet av dina steg och rörelser och skickar det vidare som vektorer till exempelvis en spelmotor, förklarar Joel.

Annons:
Tanken är alltså att man ska kunna röra sig i den virtuella världen på samma sätt som i den fysiska, men på en avgränsad yta. Rullbanden gör att du kan gå i olika riktningar, men ju längre ut du når desto mer transporterar rullbanden dig tillbaka mot Omnidecks centrum så att du aldrig lämnar golvet hur fort och långt du än går. Så länge du håller dig inom maxhastigheten för rullbandet som är 7,2 km/h.

HTC Vive drivs med en kraftfull PC

– VR-utrustningen som används drivs av en helt vanlig PC med I7-processor, 8 Gbyte RAM och ett kraftfullt grafikkort – Geforce GTX 960. Vi använder HTC Vive VR-headset och två handkontroller som klarar att ge hög närvarokänsla och interaktioner i den virtuella världen, berättar Joel.

Headsetet HTC Vive har två OLED-paneler – en för varje öga, rörelsesensorer, ett gyroskop och en accelerationsmätare som återger rörelser med hög precision.

Och nog är bilden hissnande verklig. HTC Vives headsetet har två OLED-paneler på vardera 1 080 x 1 200 pixlar – en för varje öga, med 110 graders synfält och en bilduppdateringsfrekvens på 90 Hz. I headsetet finns även 32 rörelsesensorer, ett gyroskop och en accelerationsmätare som återger rörelser med hög precision.

Handkontrollerna till HTC Vive är trådlösa och innehåller 24 sensorer, en multifunktions styrplatta, flerstegs avtryckare och touch-knappar. Det finns också avkännare för när du kramar åt handen och vibrator som kan ge feedback.
Handkontrollerna till HTC Vive innehåller 24 sensorer, en multifunktions styrplatta, flerstegs avtryckare och touch-knappar.

Handkontrollerna, som gör det möjligt att interagera och spela i den virtuella världen, är trådlösa och innehåller 24 sensorer, en multifunktions styrplatta, flerstegs avtryckare och touch-knappar. Det finns också avkännare för när du kramar åt handen och vibrator som kan ge feedback. Men alla rörelser övervakas även utifrån.

För mer interaktion finns även handskar där man kan interagera med varje enskilt finger och kameror som spårar exempelvis fingrarnas rörelser på ett skrivbord.
För mer interaktion finns även handskar där man kan interagera med varje enskilt finger och kameror som spårar exempelvis fingrarnas rörelser på ett skrivbord.

– Till detta system har vi även två tracking-kameror – en i varje hörn, som trådlöst följer och spårar alla rörelser du gör i X -och Y-led. De klarar att tracka av alla dina rörelser på en yta upp till 6 x 6 meter. Det är detta som gör att du inte blir illamående som med annan, enklare teknik. Alla naturliga rörelser synkas och sker i realtid, fortsätter Joel.

Mäktig närvarokänsla

När jag provar att spela VR-pingis förstår jag vad Joel menar. Synintrycket av rummet är som att jag är i det. Närvarokänslan är total när jag vrider på huvudet och ser mig om, alla rörelser ger omedelbar verkan, precis som i verkligheten.

Med handkontrollerna, som tidigare såg ut som ett par händer i VR-byggnaden, men som nu håller i en pingisboll och ett pingisrack, lyckas jag direkt kasta upp bollen i luften och träffa den i min första VR-serve. Och det kändes förvånansvärt verkligt.

Hampus Hammarbäck som tidigare hållit på med bågskytte IRL, tyckte det var sjukt bra i VR och erkände att han faktiskt blev trött i armen efter att ha skjutit ett hundratal VR-monster.
Hampus Hammarbäck som tidigare hållit på med bågskytte IRL, tyckte det var sjukt bra i VR och erkände att han faktiskt blev trött i armen efter att ha skjutit ett hundratal VR-monster.

Delad upplevelse utan illamående

Det enda som inte är trådlöst är headsetet som anslut via hdmi, usb och 3,5 mm ljud.

– Ljudkontakten är tänkt att användas till ett par externa hörlurar, men vi använder ett enkelt surroundsystem med fyra högtalare istället. Vi har ju ganska mycket besökare här i rummet och projicerar även bilden som visas i headsetet på en duk så att fler ska kunna se och höra vad personen i headsetet upplever.

Annons:
– Ljudet är förstås också en väsentlig del av upplevelsen, men det är kombinationen av rullband, headset, handkontroller och tracking-kameror som gör att du får en helt annan och mycket mer verklig upplevelse av VR, utan illamående eller yrsel.

– Visst kan du sitta hemma i soffan och se på film eller spela ett stillastående VR-spel där kroppen är stilla och huvudet rör sig, men åker du bergodalbana eller kör bil virtuellt från soffan krävs mer än det rent visuella för att du inte ska bli illamående, förklarar Joel.

Och nog är det så. Jag minns allt för väl mitt tidigare test av avancerad VR-utrustning. En 360-film där jag stillastående färdades genom en tunnel, ut i en enorm grotta och precis skulle titta ut över stupet när jag trillade omkull och välte ett kamerastativ.

VR för underhållning

En stor del av arbetet på Videum VR handlar om att bygga eller anpassa egna virtuella världar, men nog spelas det en del spel också.

Det finns massvis med VR-material och 360-filmer på Youtube.
Det finns massvis med VR-material och 360-filmer på Youtube.

Det finns nämligen ett rejält utbud med VR-tillämpningar, spel och 360-filmer att uppleva. Men ryktet om dessa är kanske inte det allra bästa.

– Många av de applikationer som finns är begränsade till att du ska stå still, som till exempel pingis och bågskyttespelet, men med hjälp av universitetet kommer vi att utveckla våra egna applikationer med nya upplevelser som till exempel ett VR-besök i byggnader där man kommer att kunna gå omkring i en byggnad.

– Spel är ju väldigt moget för en sån här grej. Det är egentligen bara att köra. Och när det gäller film och liknande upplevelser finns det redan en uppsjö. Kolla bara utbudet av VR- och 360-film på Youtube.

Det finns även mer avancerade film och speltillämpningar som till exempel ett besök i The Martians livsmiljö där du även kan ta över och utföra de livsuppehållande åtgärderna och sysslorna.

– Många av dessa filmklipp och spel kan falla ganska platt, eller ge upphov till fysiska besvär som illamående och yrsel. Men det beror främst på att man använder utrustning som inte lyckas lura hjärna och kropp och göra den virtuella verkligheten tillräckligt verklig, förklarar Joel.

Billigare VR-utrustning

– Testa gärna de enkla och billiga lösningarna, men för att uppleva vad VR verkligen är krävs det betydligt bättre doningar än enkla närbildsglas till en mobiltelefon, säger Joel Ahlby på Videum VR.
– Testa gärna de enkla och billiga lösningarna, men för att uppleva vad VR verkligen är krävs det betydligt bättre doningar än enkla närbildsglas till en mobiltelefon, säger Joel Ahlby på Videum VR.

Det finns gott om enklare och billigare alternativ som bygger på att man använder en mobiltelefon som skärm. Dessa kan många gånger kan ge en häftig upplevelse.

VR-glasögonen är Årets Julklapp 2016 − Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom, säger Lena Larsson VD på HUI Research. Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, enligt Handelns Utredningsinstitut som utser Årets julklapp.
VR-glasögonen är Årets Julklapp 2016
− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom, säger Lena Larsson VD på HUI Research. Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, enligt Handelns Utredningsinstitut som utser Årets julklapp.

Tack vare telefonens rörelsesensorer kan man se på 360-film bara genom att vrida telefonen. Många VR-spel och filmer är dock gjorda för att visas stereoskopiskt där bildskärmen delas upp i två delar – ett för höger och vänster öga. Och då behöver du ett par närbildsglas som gör att du kan se varje bild för sig på nära håll.

– Visst kan dessa vara underhållande och ge en försmak av vad VR är, men det är ändå lite för enkla lösningar med allt för många nackdelar. Vill du hitta billigare lösningar än de vi har här kan Oculus Rift vara ett vettigt alternativ, tipsar Joel.

Oculus Rift har motsvarande headset-funktioner, men man jobbar mycket med att få ner bildfrekvensen vilket gör att du även klarar dig med lite enklare grafikkort och PC-hårdvara.

Oculus Rift är ett lite billigare alternativ med ungefär samma tekniska specifikationer som HTC Vive.
Oculus Rift är ett lite billigare alternativ med ungefär samma tekniska specifikationer som HTC Vive.

– Ett ännu enklare alternativ är spelmaskinerna. Playstation har släppt en enklare variant av VR-headset och detta är något man ofta kan se och testa på större elektronikvaruhus. Dessa är bra mycket bättre än mobilupplevelsen, men inte lika vassa som HTC Vive och Oculus Rift.

Videum VR – världsunikt och öppet för alla!

Videums VR-studio är fortfarande under uppbyggnad, men när Omnideck-golvet är på plats blir Videum Virtual Reality labs världsunika med denna kombination. Och det i en miljö som vem som helst kan få komma och testa!

Joel Ahlby är projektledare på Videum VR och jobbar bland annat med att locka folk på event och demonstrationer för att öka kunskapen om tekniken. Joel har tidigare jobbat med 360-film och 360-fotografering.
Joel Ahlby är projektledare på Videum VR och jobbar bland annat med att locka folk på event och demonstrationer för att öka kunskapen om tekniken. Joel har tidigare jobbat med 360-film och 360-fotografering.

– Vi bjuder hit folk i event, öppna bokningar och arrangerar meet ups för VR-intresserade där vi snackar hård- och mjukvara och bjuder in föreläsare. Vi vill låta folk upptäcka VR-tekniken.

Annons:
Fastighetsbolaget Videum, som har långtgående planer på att bygga ett nytt hus på campus-området, använder också VR-tekniken för att bjuda in besökare som får gå in och känna på hur entré, gemensamma ytor och kontorsplatser ser ut och känns.

– Det är så klart också ett bra sätt att sälja kontorsplatser redan innan de är byggda, tillägger Joel.

Och det är ju inte utan att man blir sugen på att flytta in, inte minst för närheten till VR-studion.



Annons:


Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *