UrbanMotion V3 – ett modernt fothjul?

UrbanMotionTor

Människan har alltid strävat efter att förenkla och förbättra, att ta sig fram lättare och bekvämare och allra helst ha kul under tiden. Nu är det dags för nästa underhållande kördon – eller elfordon som har sitt närmaste släktskap i enhjulingen.

fothjul

Redan 1870 visades de första fothjulen upp som ett alternativ till skridskor på barmark. Sedan följde nya varianter på olika fordon i snabb takt.

Men under 1900-talets senare hälft hände egentligen inte så mycket mer, förrän den 3 december 2001.

Då visades Dean Kamens självbalanserande ståhjuling för första gången – Segway.

Och nu är det dags för nästa smarta ståhjul – UrbanMotion – som är både mindre, billigare och lättare att ta med sig.

UrbanMotion V3 – en eldriven enhjuling med två hjul

Egentligen är tekniken i UrbanMotion ganska lik en Segway med stabiliserande gyron, eldrift och tyngdpunktsstyrning. Även topphastighet och räckvidd är liknande, men det finns en avgörande skillnad.

Annons:

 

”Du åker inte UrbanMotion som med en Segway – du kör den.”

Även om de har samma typ av gyrostabilisatorer är de ganska olika utformade. Där Segway är självbalanserande när någon står på kan UrbanMotion bara balansera sig själv när den är tom.

Så fort du kliver på förskjuts tyngdpunkten så radikalt att gyrona inte kan kompensera för detta.

Det krävs därför viss egen balans för att köra UrbanMotion, men det är också det som gör den så underhållande.

Måste öva för att lära sig köra

Räkna med att du måste öva för att lära dig bemästra den eldrivna ståhjulingen. Men det handlar inte om några längre utbildningar.

Ge den en timme så åker du obehindrat från a till b och efter ytterligare en timme kan du sannolikt även krypköra och navigera ståhjulingen långsamt framåt och bakåt även där det är trångt.

Och det är väl investerad tid, för det blir bara roligare och roligare desto bättre du blir på att köra.

Hjulens storlek och typ gör att det går fint att köra ståhjulingen även på grus och andra ojämna underlag än asfalt, men ett hett tips är att börja på en plan öppen yta och ta hjälp för att hålla balansen.

Några kom i gång-tips

Fler kom i gång-tips är att stå lite i framkant på fotplattorna så att hälen inte är för långt i bakkant. Kläm åt med benen om ståhjulingens sidor och stå lätt på huk så blir det stadigare samtidigt som du sänker tyngdpunkten och får bättre balans.

Det kan vara ganska ansträngande att köra i början, men när balansen infinner sig och det flyter på blir det enklare. Då kan du resa dig upp även när det går sakta och åka lite mer avslappnat i upprätt körställning.

Urban användning passar bäst

UrbanMotion V3 är egentligen en tvåhjuling med två parallella hjul med luftfyllda däck av cykeltyp.
UrbanMotion V3 är egentligen en tvåhjuling med två parallella hjul med luftfyllda däck av cykeltyp.

När man lärt sig köra och manövrera UrbanMotion kan det vara ett synnerligen praktiskt fordon i stadsmiljöer där avstånden inte är för långa.

Den lilla enhjulingen är dessutom svårslagen att ta med sig som en liten självrullande resväska.

Även om det kan vara ansträngande att stå och hålla balansen på de små fotplattorna i början kommer en mer avslappnad körstil med vanan.

Men även om batteriet ger farkosten en räckvidd på 20-25 km är det nog främst på kortare sträckor som den är praktiskt användbar som pendlingsfordon.

Farlig topphastighet?

Trots att topphastigheten är 18 km/h är 10-15 km/h en mer naturlig hastighet att köra i. Vid maxhastighet kan inte längre enhjulingen fånga upp din lutning framåt med att öka hastigheten, bara genom att vinkla upp fotplattorna.

I appen kan du även se aktuell hastighet (i Miles).
I appen kan du även se aktuell hastighet (i Miles).

Den som försöker passera topphastigheten genom att luta sig allt för mycket framåt riskerar därför att få springa snabbt för att inte stå på huvudet …

Kul och praktisk

Så vad är det då som lockar med ett så till synes svårkört och riskabelt åkfordon? Framförallt att det är så kul att köra!

Annons:
Inlärningströskeln är tillräckligt hög för att ytterst få som provar direkt ska kunna ställa sig på och åka iväg. Det gör dig ganska ensam om att kunna färdas på UrbanMotion på ett betryggande sätt när du väl lärt dig den.

Har du dessutom en lagom transportsträcka till jobbet kan den eldrivna enhjulingen vara ett smidigare och bättre alternativ än en cykel – du kan ju även ta med den på bussen och tunnelbanan!

Låsbar med en app

Med en app som finns både för iOS-enheter och Android kan du göra en mängd inställningar av exempelvis hastighetsbegränsning, pedalernas känslighet och ljudegenskaper.

UrbanMotion har två inbyggda högtalare och ett system med röstinformation, men kan även användas som Bluetooth-högtalare och spela musik under färd.

Med fram och baklyse som ändrar färg efter färdriktning.
Med fram och baklyse som ändrar färg efter färdriktning.

Via appen kan du läsa av information om hastigheter, sträckor och batteriladdning. Du kan även starta eller stänga av enheten, eller låsa och låsa upp den, så att andra inte kan starta den med panelen på sidan.

Med riktkänsligt lyse

Annons:
Ytterligare en finess som kanske kan vara bra att ha när höstmörkret sätter in är den inbyggda belysningen. Sveper du fingret en ytterligare gång över manöverpanelen tänder UrbanMotion sitt lyse med en vit led-lampa framåt och en röd led-lampa bakåt.

Du behöver dock aldrig tänka på vad som är fram eller bak – lysets färg är riktkänsligt så om du kliver av, vänder och äntrar hjulet på andra hållet växlar lysena färg så att vitt alltid lyser i färdriktningen.

Men för vintervägar rekommenderar vi nog apostlahästarna i alla fall. Även om UrbanMotion klarar ner till 10 minusgrader kan det vara nog så svårt att köra och hålla balansen i halka, om du inte hittar dubbade vinterdäck i 14-tumsutförande förstås.

Med uppfällt handtag dras UrbanMotion V3 som en självrullande resväska. Praktiskt om du ska ta med den på bussen, i rulltrappan eller i tunnelbanan.
Med uppfällt handtag dras UrbanMotion V3 som en självrullande resväska. Praktiskt om du ska ta med den på bussen, i rulltrappan eller i tunnelbanan.

Fakta UrbanMotion V3

UrbanMotion V3 är en elektrisk unicykel med dubbla närliggande hjul och viss självbalansering.

Maxhastighet: 18 km/h

Räckvidd: 20-25 km

Laddningstid: 90 minuter

Batteri: 144 Wh, 72 Volt, 2 Ampere

Max uppförslutning: 18 grader

Max lastvikt: 120 kg

Hjul: dubbla 14-tums hjul med luftfyllda däck av cykeltyp

Mått: 55 x 45 x 20 cm

Vikt: 13,8 kg

Garantier: Maskinvara 1 år, batteri 6 månader, däck 3 månader.

Pris: 7 995 kronor

Mer info: UrbanMotion

 

Tillåten i Sverige?

Jodå, det är helt ok att köra UrbanMotion V3 i trafiken i Sverige. Sedan den 1 oktober 2010 klassas den här typen av fordon som en cykel förutsatt att de uppfyller följande krav:

  • Avsedd att framföras av en person
  • Max 160 cm lång och 75 cm bred
  • Max hastighet 20 km/tim
  • Elektrisk drift


Annons:


Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *