Vitt är det nya svarta: Epsons nya TW7000 och TW7100 är både ljusstarka och svarta

När Epsons nya hemmabioprojektor EH-TW7000 lanserades på IFA i höstas hade man fått det mesta rätt från början. Eller vad sägs om hög ljusstyrka och djup svärta med tydliga skuggdetaljer, UHD-teknik och möjlighet att återge riktigt stor och skarp bild! Och för att inte konkurrenterna ska närma sig valde man att toppa anrättningen själva genom att komplettera EH-TW7000 med EH-TW7100. Så här testar vi båda.

Tyst som en mus eller ett rytande monster? Epsons TW7100 och TW7000 kan båda vara riktigt tysta, men också föra liv. Framförallt TW7100. En skillnad mellan de två är nämligen de inbyggda högtalarna som både kan spela upp tv- och film-ljud och samarbeta med andra ljudenheter. Förutom det integrerade ljudet är TW7100 samma projektor som TW7000 med samma bildegenskaper, men med lite djupare svärta och högre kontrast.

Skillnaden mellan TW7000 och TW7100 syns bara bakifrån – de inbyggda högtalarna.
Skillnaden mellan TW7000 och TW7100 syns bara bakifrån – de inbyggda högtalarna.

Skillnaden mellan TW7000 och TW7100 syns bara bakifrån – de inbyggda högtalarna.

Ljudbiten gör dock TW7100 lite tyngre, lite mindre strömsnål och lite dyrare än lillebror, så en fråga är förstås om den är värd merkostnaden. En annan fråga är hur de två presterar mot den vita duken i en hemmabio eller i ett vardagsrum, så låt oss börja med detta.

Epsons nya bygger på LCD-teknik men har också en pixel shift-teknik som ger dem möjlighet att återge 4K/UHD-upplöst bild.
Epsons nya bygger på LCD-teknik men har också en pixel shift-teknik som ger dem möjlighet att återge 4K/UHD-upplöst bild.

Mångsidiga och flexibla

Det är lätt att gilla Epsons projektorer. De känns rejäla, de har som regel logiska funktioner och de har för det mesta riktigt bra bild från början och goda inställningsmöjligheter så att man både kan få en riktigt tilltalande och väl kalibrerad bild enligt idealet, eller en personligt färgad bild efter eget tycke och smak.

Svenska finns som språkval även för menysystemet som är enkelt och lättöverskådligt trots många möjligheter att finjustera och kalibrera.
Svenska finns som språkval även för menysystemet som är enkelt och lättöverskådligt trots många möjligheter att finjustera och kalibrera.

En annan tilltalande egenskap är att menyn går att få på många olika språk inklusive svenska och att fjärrkontrollerna nästan alltid är rejäla med tydliga och bakgrundsbelysta knappar.

Rejäl med rikligt med bakbelysta direktknappar.
Rejäl med rikligt med bakbelysta direktknappar.

De två syskonprojektorerna följer traditionen och tillför även en del möjligheter och egenskaper hämtade från Epsons betydligt dyrare modeller som de flexibla justeringsmöjligheterna.

Tack vare 1,6x zoom går det att variera placeringen en del, men det är framförallt den frikostiga sidoförskjutningen av linsen som ger oanade placeringsmöjligheter. Möjligen att man skulle kunna önska sig en lite mer vidvinklig lins, nu krävs ett minsta avstånd på 2,7 meter för att få en 2 meter bred bild, men mer om det lite senare.

TW7000 och TW7100 har båda frikostigt med linsförskjutning i såväl höjd som sidled som ställs in med vridreglagen ovanför linsen.
TW7000 och TW7100 har båda frikostigt med linsförskjutning i såväl höjd som sidled som ställs in med vridreglagen ovanför linsen.

Imponerande ljusstyrka

TW7000 och TW7100 är imponerande ljusstarka och levererar mer än nog redan i eko-läge där ljudnivån från lampans kylfläkt är minimal. Vi mäter förvisso ett lite högre dB-tal, men ljudet är av ett slag som inte märks speciellt mycket.

[AdsWithin]Epson har lagt in tre lägen för lampeffekten – Eko, Medium och Hög – och det skiljer rejält mellan dem. Både i ljusstyrka och volym på fläktljud.

Av den angivna ljusstyrkan på 3 000 lumens når vi 1 000 lumens i eko-läge med D65 kalibrerade inställningar. I normal och hög når vi hela 1 400 respektive 1 500 lumens vilket är mycket starkt även i ett vardagsrum. I dynamiskt läge som dock inte har speciellt rättvisande bild når vi hela 1 900 lumens, fast då dånar det förstås en hel del från fläkten.

Bländande svart med mycket god detaljrikedom

Svärtan kan bli riktigt djup när förutsättningarna är de rätta, det vill säga när bilden är mörk och då bländaren får agera. Även panelen i sig har riktigt god kontrast. Vi mäter 1 000:1 men detta kan alltså förstärkas till uppåt 5 000:1 i TW7100 med hjälp av bländaren. Mest imponerande är dock den fina detaljåtergivning som syns även i de allra mörkaste partierna, och det gäller dem båda. Så här bra resultat har vi bara sett i projektorer som åtminstone kostar från det fyrdubbla! Bravo Epson!

Rätt från början med en mycket imponerande och fin skuggenomlysning som lyfter detaljerna även i de mörkaste partierna.
Rätt från början med en mycket imponerande och fin skuggenomlysning som lyfter detaljerna även i de mörkaste partierna.

Det bör dock tilläggas att bländaren bara kan användas som av eller aktiv med olika hastighet. Det innebär att bländaren varierar sin strypning av ljuset baserat på bildens innehåll. När bilden blir mörk stryper bländaren ljuset så att bilden blir ännu mörkare och när bilden blir ljus öppnar bländaren upp så att bilden blir ännu mer ljus.

Du kan ställa hastigheten på dessa bländarförändringar som snabb eller normal. I båda fall märker man att bilden tonar ner eller upp, det går bara olika fort.

Den aktiva bländaren påverkar även färgerna en smula vilket för oss in på en annan av Epsons paradgrenar – färgåtergivning.

En färgsprakande grå eminens

Vitbalansen eller gråskalan är viktig för att bilden ska kännas trovärdig och neutral. Det är först när gråskalan är lika grå från mörkt till ljust som det går att avgöra färger rätt i såväl mörker som mellantoner och ljus.

Du har säkert sett folk som blir blå i ansiktet när det blir mörkt för att i nästa scen anta en ilsket röd ton när det ljusnar och sedan få en riktigt insmickrande orange persikohy ute i solskenet? På tv alltså. I verkligheten skulle dessa ansiktsfärger antagligen bero på någon form av sjukdom, men i tv-sammanhang är det nästan alltid en fråga om inställning.

Genomgående för bildförvalen är en väl balanserad och D65-nära gråskala.
Genomgående för bildförvalen är en väl balanserad och D65-nära gråskala.

Med Epsons TW7X00 är det en ickefråga. Gråskalan är generellt sett rak och väl inställd kring den önskvärda på 6 500 Kelvin (D65). Och det gäller egentligen alla bildlägen utom det som kallas Dynamiskt. De övriga – Bio, Naturligt och Bright Cinema (jo, det heter så även i den svenskspråkiga menyn, men Ljus bio i handboken) är så väl inställda från fabrik att de även skulle kunna tas för välkalibrerade, åtminstone mot den duk vi testar mot. Men det kan snabbt ändras när man ändrar något annat.

Bländande naturligt i Bio

Lampläget verkar Epson ha fått till riktigt bra där både gråskala och kontrast ser ut att följa med i de olika lägena. Likaså när man zoomar i olika linslägen. Men när bländarens inställningar ändras händer det saker och då tappar man lätt den fina inställningen av vitbalansen. Därför kan det vara bättre att inte labba med bildlägenas inställningar utan använda sig av flera istället.

Ett hett tips är då att hålla sig till de två bildlägena Bio och Naturligt. De är egentligen väldigt lika, men skiljer sig främst i att Bio har en rörlig bländarinställning med djupare svärta medan läget Naturligt är inställt för att användas med bländaren avstängd, det vill säga stående i öppet läge. Bio-läget lämpar sig därför bäst i mörker medan Naturligt är det bättre valet när det inte är mörkt.

Inte helt färgkorrekt hela vägen

I andra änden på färgskalan där mättnaden går mot full är det inte riktigt lika väl inställt. Det gröna viker av mot det gula, det röda något åt det orangea och det blå en aning åt magenta, men på det stora hela är det ändå en behaglig bild som upplevs som både färgrik och insmickrande.

Färgåtergivningen är genomgående bra, men inte helt korrekt. Det finns dock gott om inställningsmöjligheter och möjlighet att kalibrera färgerna rätt.
Färgåtergivningen är genomgående bra, men inte helt korrekt. Det finns dock gott om inställningsmöjligheter och möjlighet att kalibrera färgerna rätt.

För den som vill ha mer korrekta färger finns goda injusterings och kalibreringsmöjligheter inbyggda, men det kräver både en kalibrerare och ett instrument för att få till på ett bra sätt.

Upplösning och skärpa

[AdsWithin]4K Pro UHD heter den teknik som Epson använder för att återge bild i UHD-upplösning genom att shifta pixlar diagonalt i steg om 0,5 pixlar. När man tittar på högupplöst material ser det verkligen både skarpt och detaljrikt ut, men också en aning artificiellt. När man går riktigt nära duken går det att urskilja ett rutnät där pixlarna återges, och då slås man av hur små de faktiskt är, och hur omöjligt det måste vara för ögonen att urskilja dessa från lagom tittavstånd.

Även om Epsons 4K Pro UHD-teknik förefaller ge en stabilare bild än den pixel shift-teknik som används av många DLP-projektorer för att leverera UHD-upplöst bild är ingen av teknikerna utan nackdelar.

Nyttan med högre upplösning på konstgjord väg?

Även utan nackdelar kan man ju diskutera nyttan av att på konstgjord väg producera fyra olika pixlar med signalbehandling och pixel-shift-teknik jämfört med att använda en UHD-panel från början. Eller om man ska nöja sig med full hd-upplösning som trots allt håller hög skärpa och kvalitet långt upp i storlek. Det är så klart en prisfråga också.

Men om man inte sitter nära nog eller har tillräckligt stor bild blir det ändå svårt att avgöra skillnaden. Och detta förutsätter förstås även att materialet man tittar på håller en så hög nivå att den höga upplösningen kan göra någon skillnad i praktiken.

Men 4K/UHD handlar ju inte bara om upplösning utan även om dynamiskt omfång, färgmättnad och färgkorrekthet. Egentligen skulle man kunna säga att 4K och UHD främst handlar om att ge en större upplevelse där den högre upplösningen bara är en av många ingredienser som främst bidrar till att ge skarpare och tydligare bild.

Bakom menyvalet Bildförbättring finns en mängd verktyg som gör olika saker med bilden, men de är bara tillgängliga där de anses göra någon nytta. Här med UHD-film bakom är många val avstängda.
Bakom menyvalet Bildförbättring finns en mängd verktyg som gör olika saker med bilden, men de är bara tillgängliga där de anses göra någon nytta. Här med UHD-film bakom är många val avstängda.

UHD, HDR och 3D

Minst lika viktigt är att bilden har ett djup, en lyster och en dynamik som även stämmer överens med verkliga upplevelser. Det är här som en större färgrymd kommer in i bilden som tillsammans med hög ljusstyrka, djup svärta och god detaljåtergivning i skuggor och högdagrar kan ge en bild som bättre efterliknar hur våra ögon uppfattar verkligheten. Och detta är något som även kan förstärkas med HDR-tekniken.

När det gäller HDR har både TW7000 och TW7100 stöd för HDR10 och HLG. Ljusstyrka finns det ju gott om att ta av, men när det gäller den utökade färgrymden som brukar höra till UHD och HDR-material håller sig de två projektorerna inom dagens normala färgrymd REC.709 som används för hdtv och Blu-ray.

Dynamiskt omfång innebär val av HDR-läge som kan vara automatiskt, SD (av), HDR10 eller HLG. Automatiken fungerar fint och snäpper på HDR-funktionen när HDR finns i insignalen. HDR-inställningen avser hur stor HDR-effekten ska vara.
Dynamiskt omfång innebär val av HDR-läge som kan vara automatiskt, SD (av), HDR10 eller HLG. Automatiken fungerar fint och snäpper på HDR-funktionen när HDR finns i insignalen. HDR-inställningen avser hur stor HDR-effekten ska vara.

Rent praktiskt fungerar det dock mycket väl. I utgångsläget känner projektorn av insignalen och ställer om sig själv utan att du behöver göra något. I menyn finns dock möjlighet att påverka hur stor HDR-effekten ska vara och även välja manuellt mellan HDR-alternativen.

De två är även förberedda för 3D, men kräver en extra sändare och 3D-glas för att titta på den 3D-återgivning projektorerna klarar. Precis som med andra 3D-återgivare är det 1080p-upplösning som gäller för 3D-material, det är vad standarderna är specificerade för. Å andra sidan är ju signalbehandlingen väl förberedd för att återge varierande 1080p-bild med hög frekvens, för det är ju det som både 3D och pixel shift-teknik handlar om.

Bildflyt, hack eller bildsmet?

När bilden rör sig lite snabbare visar sig baksidan av den konstgjorda UHD-upplösningen, framförallt när materialet i sig inte håller UHD-upplösning. Det blir lätt hack i rörelser och det förefaller som att tekniken inte riktigt hinner med. När man stänger av 4K-förbättringen blir det betydligt mycket bättre rörelser och utan de övriga bildförbättrarna som hör till – brusreducering, superresolution och detaljförbättring – blir man även av med den lite artificiella känslan över bilden.

Självavstängande raminterpolering

Det finns även rörelsehantering inbyggd (kallas Raminterpolering) som räknar fram mellanliggande bildrutor för att ge skarpare och mindre hackiga rörelser som fungerar ganska bra utan att ge allt för mycket bieffekter, men all denna bildförbättringsteknik är sammanlänkad och villkorad på ett ganska svåröverskådligt sätt där det ena kräver det andra eller bara går att använda under vissa betingelser och insignaler.

För tv och lägre upplöst material kan raminterpoleringen bidra med ett bättre flyt och en skarpare bild med mindre utsmetade rörelser, men när det handlar om 24p-film återges den enbart utan mellanliggande bilder. 24-p-film är nämligen ett av de undantag som Epson lagt in då interpolering och 4K-förbättring inte är tillgängliga.

Det kan man kanske ha synpunkter på, men en stor fördel med detta är att insignalen även styr inställningarna. Om du kopplar projektorn genom en receiver och på så sätt får bild från flera olika källor genom samma ingång kan du ha alla de bildförbättrare du gillar igång för exempelvis tv-bilden, men när du sätter på en film känner projektorn av att signalen ändrats och anpassar sig efter filmen genom att stänga av bildförbättrarna. Precis på samma sätt som HDR-stödet sätts på med automatik när insignalen är den rätta.

TW7000 vs TW7100

Så var det då det här med ljudet, den stora skillnaden mellan TW7100 och TW7000 är att den förstnämnda har två rejäla stereohögtalare inbyggda. Och visst kan det vara en stor fördel. Ljudet är helt ok för tv och lättare underhållning, men kan även förbättras radikalt.

[AdsWithin]Nästa skillnad mellan de två är nämligen de Bluetooth-funktioner som TW7100 har inbyggda. Nej, du kan inte använda projektorn som en Bluetooth-högtalare, tanken är att göra tvärt om och ansluta en soundbar trådlöst till TW7100 och på så sätt få till bra bioljud med riktigt enkla medel.

Så är då TW7100 värd sina extra kulor? Tveksamt skulle jag säga. Har du eller planerar att använda en trådlös soundbar så absolut. Annars är de två inbyggda högtalarna i sig knappast värda merkostnaden, inte för att de är dåliga på något sätt utan snarare för dess position. De sitter på baksidan riktade bakåt på en projektor med ganska långt kastavstånd så risken är därför överhängande att ljudupplevelsen inte blir så stor när ljudet kommer bakifrån och dessutom är riktat bakåt.

Den skillnad som trots allt finns i kontrast är då svårare att bedöma. Visst är djup svärta önskvärt, men båda går förvånansvärt djupt för prisklassen så det blir snarare en fråga om plånbok och placering, om du har ett tillräckligt mörkt rum.

Med trådlöst innehåll från din mobil

Både TW7000 och TW7100 har inbyggt nätverk och möjlighet att ta emot innehåll trådlöst via wifi från en dator eller en smartphone. För detta krävs dock ett speciellt program eller en app kallad Epson iProjection som finns för såväl Mac som PC, iOS och Android.

Appen paras ihop med projektorn via en QR-kod och kan sedan styra och spela upp bilder, visa dokument och webbsidor samt kamerainnehåll på projektorn. Men det är ingen Airplay-ersättare som kan strömma film och annan underhållning från en webbtjänst.

I projektorerna finns även wifi, men inte för att ansluta till ditt hemnätverk, utan för att upprätta en direktanslutning med din smartphone och en app kallad iProjection som gör att du kan visa bilder och dokument från telefonen på projektorn trådlöst.
I projektorerna finns även wifi, men inte för att ansluta till ditt hemnätverk, utan för att upprätta en direktanslutning med din smartphone och en app kallad iProjection som gör att du kan visa bilder och dokument från telefonen på projektorn trådlöst.

iProjection ger även möjlighet att använda en telefon som fjärrkontroll för att styra projektorns funktioner och inställningar, men Epsons bakgrundsbelysta fjärrkontroll med många direktknappar är redan i sig så bra att den svårligen låter sig ersättas av en pekskärm.

Slutsatser

Personligen har jag alltid varit svag för den krispiga skärpa som DLP-tekniken ger i jämförelse med mina tidiga erfarenheter av LCD-tekniken. Men nu är jag böjd att avsvära mig denna fördom. Dagens LCD-teknik känns överlägsen dagens DLP-teknik med bättre kontrast och imponerande fin skuggenomlysning.

Rätt inställd (se våra inställningsförslag) och i tillräckligt mörk miljö visar TW7000/7100 mörka detaljer så som bara betydligt mycket dyrare projektorer klarar att återge.

Epsons TW7000/7100 är dessutom ljusstarka nog att göra riktigt bra ifrån sig i ett vardagsrum med belysning. Men i den mörka biogrottan blir antagligen ljusstyrkan lite för bra även med lampan i eko-läge om du inte har riktigt stor duk.

Bildinställningsförslag

Växla mellan dessa inställningar istället för att ändra:

Bildinställningsförslag 1 för lite ljusare tillfällen:

Bildläge: Naturlig
Ljusstyrka: 53
Kontrast: 45
Skärpa: 1, 1, 1
Vitbalans: 6500K
Bildförbättring: Av eller efter eget tycke
Strömförbrukning: efter eget ljusbehov
Automatisk bländare: Låt vara Av

Bildinställningsförslag 2 för mörkare tillfällen:

Bildläge: Bio
Ljusstyrka: 51
Kontrast: 48
Skärpa: 1, 1, 1
Vitbalans: 6500K
Bildförbättring: Av eller efter eget tycke
Strömförbrukning: efter eget ljusbehov
Automatisk bländare: Låt vara på

 

Fakta Epson EH-TW7000/TW7100

Bildmotor: 3LCD, 0,61 tum LCD-panel C2 Fine

Epsons nya bygger på LCD-teknik men har också en pixel shift-teknik som ger dem möjlighet att återge 4K/UHD-upplöst bild.
Epsons nya bygger på LCD-teknik men har också en pixel shift-teknik som ger dem möjlighet att återge 4K/UHD-upplöst bild. Klicka för större bild.

Upplösning: 1 920 x 1 080 x 3 med 4K förbättring 4K PRO-UHD

Anslutningar: 2x hdmi (med stöd för HDCP 2.2, CEC, 3D, linjär PCM och Deep Color) samt USB 2.0 och audio out. TW7100 även Bluetooth och stereominikontakt.

Högtalare: saknas/2x 10 watt stereo

3D-stöd:

HDR-stöd: HDR10 och HLG

Zoom: 1,6x manuell

Bildförskjutning: +- 60 % vertikalt, ‎+- 24 % horisontalt

Brännvidd: 18,2 – 29,2 mm

Kastavstånd: 1,32 – 2,15:1

Bildbredd på 3 m avstånd: 1,4 – 2,2 m

Avstånd för 2 m bred bild: 2,7 – 4,4 m

Angiven ljusstyrka: 3 000 Lumen

Uppmätt ljusstyrka hög/normal (eko): 1 500/1 400 (1 000) Lumen

Angiven kontrast: 40 000:1

Uppmätt maxkontrast: 5 000:1

Uppmätt ANSI-kontrast: 1 000:1

Angiven ljudnivå (eko): 32 (24) dB

Uppmätt ljudnivå hög/medium (eko): 41/38,5 (35) dB

Angiven effekt normal (eko): 368 (280) watt

Uppmätt effekt hög/medium (eko): 310/290 (230) watt

Lampeffekt: 250 watt

Lampans livslängd (eko): 3 500 (5 000) h

Mått: 410‎ x 310 x 157 mm

Vikt: 6,6/6,9 kg

Pris från: 11 000/16 500 kr

Pris ny lampa: 1 300 kr (ELPLP85)

Mer info: Epson om EH-TW7000
Epson om EH-TW7100

Fotnot: Denna artikel är även publicerad i Hemmabiotidningen nr 12, 2019.

Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

6 reaktioner till “Vitt är det nya svarta: Epsons nya TW7000 och TW7100 är både ljusstarka och svarta”

  1. Hej! Funderar på att köpa en 7100, jag har en biogrotta med svarta väggar och tak och 108″ duk. Blev skeptisk till det sista stycket ni skrev. ”Epsons TW7000/7100 är dessutom ljusstarka nog att göra riktigt bra ifrån sig i ett vardagsrum med belysning. Men i den mörka biogrottan blir antagligen ljusstyrkan lite för bra även med lampan i eko-läge om du inte har riktigt stor duk.” Skulle vilja veta hur stor duk ni menar?

    1. Med en duk under 100 tum kan det bli väl ljusstarkt, men med större duk än så är det nog inga problem. Ett tips för biogrottan är att välja TW7100 framför TW7000 för dess djupare svärta.

      1. Hej!
        Jag undrar lite eftersom du skrev att det lätt blir hack i rörelserna när det går lite snabbare om dessa projektorer inte är lämpliga för sport? Jag tittar mycket på fotboll och vill då så klart inte ha några eftersläpningar/hack i rörelserna. Viasat visar en del matcher i sin ultraHD-kanal men skulle det inte fungera något vidare ihop med dessa projektorer?

        1. Hej, hack i rörelser blir det egentligen bara när 4K-förbättringen är igång. Detta är ju egentligen full hd-projektorer med möjlighet att återge UHD-bild på konstgjord väg, och det är detta som kan ge en lite oroligare bild. Utan 4K-förbättringen igång är nog dessa projektorer utmärkta även för sport, men om du verkligen vill se sportsändningar i äkta Ultra-HD bör du nog sikta på en äkta Ultra-HD-projektor.

  2. Bilden hackar jätte mycket på kamera svep. Materialet är 1080p. Förstår inte vad det är jag ska stänga av för att få bättre flyt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.