Panasonic PT-AT5000E – en flexibel allkonstnär med fokus på 2D

Panasonic PT-AT5000E gör oss inte besvikna. Tvärtom. AT5000E är ljusstark nog att funka i ett vardagsrum, men har också svärta nog att göra bra ifrån sig i mörka hemmabiogrottan. Och nej, det är inte en avancerad bländare som gör jobbet utan LCD-panelens höga kontrast.

Panasonic PT-AT5000E – en 3D-projektor med fokus på 2D.
Panasonic PT-AT5000E – en 3D-projektor med fokus på 2D.

Sa vi att den är tyst? Och otroligt lätt att ställa in? Bakom ett lock på projektorns främre hörn sitter en spak som reglerar linsförskjutningen. Med den kan du förflytta bilden upp till 100 procent till höger eller vänster, eller ± 26 procent i höjdled. Det gör det synnerligen enkelt att placera projektorn på olika ställen som inte är rakt framför duken.

Även avståndet kan varieras tack vare linsens 2x zoom. Zoom och fokus sköts dessutom med motor och även om det kanske är en smal sak att ställa in manuellt finns det en vits med detta också. Panasonic har nämligen byggt in ett linsminne i AT5000E som gör att den själv kan anpassa fokus vid olika inzoomningar. Eller anpassa zoom och fokus efter bildformatet.

Kommer ihåg linsinställningar

Liten, men logisk och väl belyst.
Liten, men logisk och väl belyst.

De olika minnena för olika inställningar av zoom och fokus är inte så dumt som det kan låta. Det kan vara användbart när man vill skifta inställningar mellan olika bildformat för att utnyttja en duk med kanter på mest effektiva sätt, som till exempel att visa 16:9-bild på en 2,35:1-duk, eller för att få en mindre, ljusstarkare bild på dagen och en större, ljussvagare när det är mörkt.

Och de goda vitsorden stannar inte med detta. AT5000E är synnerligen logisk och ganska väl grundinställd med svenska som språkval i menysystemet. Dess fjärrkontroll är av det lite mindre slaget som trots det är exemplariskt tydlig och har väl upplysta knappar.

Kontrastrik

Panasonic anger ett kontrastförhållande på 300 000:1 och en ljusstyrka på 2 000 lumen. För att bibehålla en hög ljusstyrka även vid lite varmare bild har AT5000E fått en ny 200 watts lampa med lite mer rött i.

Vi mäter en mer moderat kontrast på 2 000:1 när bländaren är av, men med den dynamiska bländaren aktiv når vi en kontrast på nästan 23 000:1. Och det i kalibrerat läge! Okalibrerad mäter vi en kontrast på nästan 78 000:1, men då är bilden å andra sidan ganska långt ifrån idealisk.

Bäst bild ur kartong

Panasonic har byggt in sju olika bildförvalslägen med lite olika inställningar och förutsättningar. Är du ute efter bästa och mest korrekta bild är valet enkelt – välj REC 709. Då får du en bild som inte ligger långt ifrån en kalibrerad och kan dessutom finjustera gråskalan efter din miljö med ett reglage.

Bildförvalsläget REC 709 ger den totalt sett mest korrekta bilden, men missar lite på grönt och magenta. Med bildförvalsläget Bio 2 får du mer korrekta färger, men en mindre korrekt gamma och gråskala.
Bildförvalsläget REC 709 ger den totalt sett mest korrekta bilden, men missar lite på grönt och magenta. Med bildförvalsläget Bio 2 får du mer korrekta färger, men en mindre korrekt gamma och gråskala.
Inte mycket att orda om – perfekt för vardagsrummet och kan enkelt anpassas för mörka biogrottan.
Inte mycket att orda om – perfekt för vardagsrummet och kan enkelt anpassas för mörka biogrottan.
Nästan som kalibrerad i bildförvalsläget REC 709 efter finjustering där färgtempen sänkts två steg.
Nästan som kalibrerad i bildförvalsläget REC 709 efter finjustering där färgtempen sänkts två steg.

I detta bildkorrekta läge är dock ljusstyrkan ganska långt ifrån de utlovade 2 000 lumen. Vi mäter knappa 500 lumen från början och når 452 efter kalibrering. Å andra sidan är svärtan riktigt bra och det här är en bild som funkar fint även när det blir riktigt mörkt i biorummet. Med lampan i sparläge tappar du bara 15 procent av ljuset, men ljudet från kylfläkten går från en svag susning till något som knappast hörs alls. Och värmen som strömmar ut framåt på höger sida är nästan obefintlig. Du skulle i princip kunna sitta med AT5000E i knät utan att störas om det inte vore för vikten på 8,7 kg.

Ljusstark och kall

Väljer du istället bildförvalet bio1 ökar ljusstyrka och färgtemperatur något. Bio 2 ökar ljusstyrkan till dryga 800 lumen men ger en kallare bild som är lite varmare i lågdagrarna än i högdagrarna. Normalläget ger 1 000 lumen, men bilden är då så kall att vi nästan snackar femsiffriga tal för färgtempen. Högst ljusstyrka fås förstås i det dynamiska läget – vi mäter 1 300 lumen, men då lämpar sig bildinställningen mer för Powerpoint-presentationer än för film och teve i hemmabion. Och svärtan är snarare blågrå.

Färgrymden skiljer sig också åt en hel del mellan de olika bildförvalslägena och den som vill ha kalibrerad bild hittar de mest korrekta färgerna i läget bio 2 när gråskalan kalibrerats. Färgrymden i förvalet REC 709 ligger hyfsat till, men missar något på grönt och magenta.

Bländaren gör inte mycket väsen av sig annat än när man byter mellan bildförvalslägena. Oavsett läge kan den antingen vara på i ett dynamiskt läge där den anpassar sig efter bildens ljus, eller vara av. I läget av verkar den ställa sig i ett mittenläge för den gör varken bilden ljusare eller mörkare, den bara sänker kontrasten. När den är på ökar kontrasten en hel del genom att svärtan blir djupare.

Filmiska rörelser utan konstgjort flyt

När det kommer till rörelser i 24p-film är Panasonic ganska varsam med bilden. Du hittar över huvudtaget ingen rörelsekompensation i PT-AT5000E:s menyer, men det hackar och rycker ändå inte utan rör sig ganska mjukt och fint med en del rörelseoskärpa. Vid riktigt stora rörelser kan det rycka en aning, men det är vid en nivå där andra rörelsekompensationssystem sällan klarar det särskilt bra heller.

Med vanlig teve och 50i-material är det ungefär likadant – rörelseoskärpa utan hack eller ryck vilket även lyfter allt för hårt komprimerade hd-kanaler till acceptabla nivåer. Den som tittat på en dlp-projektor tidigare kan dock reagera på att rörelseoskärpan kanske är lite väl påtaglig, men det är ändå på ett ganska snyggt sätt.

3D då?

Panasonic skickar med två par 3D-glasögon.
Panasonic skickar med två par 3D-glasögon.

Panasonic PT-AT5000E är definitivt en bra hemmabioprojektor med en mycket fin balans mellan hög ljusstyrka och djup svärta. Den funkar helt enkelt väl i såväl slott som koja, i alla fall med 2D-bild på duken. Men PT-AT5000E kan även återge 3D och har anpassats riktigt bra för att klara olika typer av 3D-material.

3D-synksändare sitter inbyggd i projektorn, men skulle inte den räcka till finns det möjlighet att ansluta två sådana här externa synksändare för bästa kontroll över 3D-glasen.
3D-synksändare sitter inbyggd i projektorn, men skulle inte den räcka till finns det möjlighet att ansluta två sådana här externa synksändare för bästa kontroll över 3D-glasen.

Projektorn känner själv av vilken typ av material den matas med, men du kan även välja manuellt om det inte skulle funka med 3D-film som sida vid sida eller topp och botten. Oavsett val ger PT-AT5000E en mycket fin 3D-bild utan flimmer eller störningar, och jodå, det är aktiv teknik som används.

Snabba bildväxlingar

PT-AT5000E använder 480 Hz-paneler för att kunna växla bild snabbt i 3D-läge utan överhörning.
PT-AT5000E använder 480 Hz-paneler för att kunna växla bild snabbt i 3D-läge utan överhörning.

Panelhastigheten är nämligen mycket hög – 480 Hz – för att minimera den överhörning som kan upplevas som tröttande 3D-flimmer när bilden växlar snabbt och höger och vänster öga hinner visa olika bilder samtidigt under korta ögonblick. Panasonic ligger dessutom långt fram med sina aktiva 3D-glasögon som dämpar mindre ljus än tidigare generationer och samtidigt är både nättare att bära och har batteritider som räcker länge.

Styrningen av 3D-glasögonen, det vill säga synkningen av när höger och vänster öga ska släckas respektive öppnas, kan både göras direkt från projektorn eller via extra sändare. Vi hade inga problem med synkningen direkt från projektorn, men om det skulle krävas finns två uttag på projektorns baksida för externa 3D-synkroniserare som därmed kan placeras på olika ställen för bättre synkning om det skulle behövas.

Vi fick även med en extern synkroniserare och en lång kabel till testet så vi kunde testa att synkronisera framifrån duken. Men för vår del fungerade det faktiskt lika bra med projektorns interna. Vi såg inget flimmer eller störningar alls vilket är ovanligt för aktiv 3D-utrustning.

För djup svärta?

Men flimmer och störningar var inte det enda som uteblev. De finare skuggdetaljerna i mörka scener försvann dessvärre också, åtminstone så länge vi använde det kalibrerade bildläget. Efter att ha ökat lampans effekt till hög, justerat upp ljusreglaget och testat med bländare av och på blev det bättre, men inte bra. Det är först när vi växlar bildförvalsläge till något av de ljusstarkare som 3D-bilden blir tillräckligt ljusstark för att man ska se skuggdetaljerna när 3D-glasögonen är på. Men då är förstås bilden inte lika korrekt längre.

Panasonic har dock tänkt på det här också. Förutom möjligheten att anpassa 3D-typ och 3D-glasögon har Panasonic även byggt in goda justeringsmöjligheter så att man ska kunna finjustera gråskala och många av de övriga inställningarna även i 3D. Du utgår från valfritt bildförvalsläge och dess 2D-inställningar, men kan även justera och göra en separat D65-kalibrering i 3D-läget. Men faktum kvarstår. Ju mer korrekt bilden blir, desto mer ljussvag blir återgivningen …

Slutsatser

Panasonic är inte ensam om problemet att hitta en vettig balans mellan en tillräckligt korrekt och tillräckligt ljusstark bild i 2D och 3D där svärtan fortfarande är djup. Med PT-AT5000E är det ganska tydligt vad Panasonic valt att prioritera – korrekt 2D-bild med bra ljustryck och djup svärta.

Det gör det svårt att få till en 3D-bild som är både korrekt och tillräckligt ljusstark. Det blir lite antingen eller då PT-AT5000E helt enkelt inte är tillräckligt ljusstark i kalibrerat utförande för att mäkta med det extra ljus som aktiv 3D kräver. Men den som tillåter en lite kallare bild kan visst få till en riktigt hyfsad 3D-bild också. Och 3D-glasen i sig dämpar ju inte bara ljuset utan påverkar även färgtemperaturen.

Denna artikel är publicerad i Hemmabio nr 3, 2012.

Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.