Vad hände? Stängdes den av? Nej, titta loggan syns ju. Men det blev ju alldeles svart, och den låter ju inget alls … Svart och tyst är det verkligen när det gäller JVC:s D-ILA-projektorer. Och JVC:s senaste DLA-X30BE gör ingen besviken vad gäller svärtan.
Det är inte så att det är mörk hela tiden. Men i mörka scener är detaljåtergivningen verkligen grym och det svartaste svarta imponerande svart. Det är så svart att det verkar vara svartare på den vita duken än vad det är jämte duken.
Även när bilden är ljusare är det svarta i bilden imponerande svart, riktigt så där krispigt svart, men ändå med tydliga detaljer. Man ser verkligen sömmarna och slagen i den svarta kavajen trots att han står i skuggan och att solen skiner jämte honom på gatan.
Det är en upplevelse bara att få se en sådan projektor in action i en värdig miljö. Vardagsrummet med tända lampor gör definitivt inte projektorn rättvisa. Och om du mörklägger vardagsrummet helt visar det sig snabbt hur mycket rummet kan lysas upp när bilden blir ljusare, för att sedan upphöra att existera när det blir mörkt i bild. I biogrottan utan reflektioner är det förstås en ännu större upplevelse.
Även ljusstyrkan imponerar med tanke på att det här är en projektor avsedd för en mörklagd hemmabio. Men det verkar som om JVC redan från början ville ha en projektor som funkar i både vardagsrum och i biogrottor. Det tyder inte minst det faktum att DLA-X30 finns i två färger – svart eller vitt. Projektorn heter BE eller WE på slutet beroende på färg.
Skillnaden i ljusstyrka mot tidigare modeller är framförallt att JVC stoppat i en starkare lampa. Den nya är på 220 watt mot tidigare 200 watt. En viktig anledning till att använda en starkare lampa är att göra projektorn mer flexibel och användbar även i ett ljusare rum, och så förstås för att bättre kunna återge 3D.
3D
Jodå, även om det varken står 3D på kartongen eller på projektorn är X30 en 3D-kapabel projektor som både kan visa 2D- och 3D-filmer. Men just 3D-funktionen är inget som JVC vill skryta med. Det följer inte ens med några 3D-glasögon med DLA-X30BE. På baksidan finns dock uttag för 3D-synkronisering av aktiva 3D-glasögon och i projektorns menysystem finns såväl möjlighet att finjustera 3D-visningen som att välja vilken typ av 3D-material den matas med.
När X30 matas med 3D-film från en 3D-Blu-ray-spelare sker det med dubbel bildfrekvens och då behöver inte projektorn själv göra något mer än att visa bilderna och skicka ut en synksignal som talar om när höger respektive vänster bild visas. Men när den matas med tv-sänd eller egentillverkad 3D levereras den som en 2D-film uppdelad i två filmer jämte varandra sida vid sida eller över och under. Här måste alltså projektorn själv gå in och göra en komplett bild för respektive öga av de två delbilderna. Men det är inga problem, det är val som finns färdiga i X30:s menysystem.
Hur X30 faktiskt fungerar som 3D-projektor har vi dock svårare att svara på då vi inte haft möjlighet att testa med några 3D-glasögon. Vi kan dock konstatera att JVC:s DLA-X30 är tillräckligt ljusstark för att kunna återge 3D-material. Men det är klart, de fina nyanserna i den djupa svärtan riskerar förstås att gå förlorade åtminstone till viss del av de filter som aktiva 3D-glasögon faktiskt är. Men kapaciteten finns där med god marginal.
Ljusstyrkan mäter vi till hela 855 lumen i kalibrerat läge. Det är dubbelt så mycket som Panasonics 3D-projektor PT-AT5000E som testades i förra numret av Hemmabio och 80 procent av vad ljuskanonen Epson TW6000 mäktade med i numret innan dess. Detta talar alltså för att JVC X30 knappast har några problem att lysa upp 3D med behållning. Men det är klart, det kommer att krävas en hel del bildinställning och anpassning för att lyfta upp detaljåtergivningen från den djupa svärtan så att skuggdetaljerna inte försvinner när 3D-glasen åker på.
Många färdiga bildförval
JVC har förstås tänkt på detta också och har ett flertal färdiga gammaförval man kan växla mellan. Faktum är att projektorns olika bildförvalslägen kan kombineras på en mängd olika sätt och ge varierande bild för olika miljöer.
Grundinställningarna är Bio, Film, Konsert, Naturlig, Animation och 3D. Ingen av dessa ger en perfekt bild från början, men förvalen Bio och Film är de som kommer närmast den önskade färgrymden REC 709 och gråskalan D65. Av dessa ger läget Bio den mest korrekta gammakurvan och en lite färgrikare bild medan Film-läget ger den mest korrekta gråskalan, men med mildare färger och en sämre detaljåtergivning i skuggorna.
En lyckad kombination
Som tur är kan man välja det bästa från de båda lägena. Väljer du att utgå från filmläget kan du använda bio-lägets gammainställning (A) och på så sätt få en riktigt korrekt bild som bara saknar lite av de yttersta färgerna. Även detta går att åtgärda genom att ändra färgdjupet från standard till Wide 2 som ger lite lätt överdrivna färger istället men bibehållen gråskala. Så gå direkt till det andra läget. Med färgdjupet Wide 1 är färgrymden ungefär densamma, men då förändras gråskalan och blir kallare i skuggorna vilket inte är lika snyggt.
Med en så lyckad kombination av bildinställningar kommer man ganska nära kalibrerad bild, men bli inte förvånad nästa gång du startar projektorn och bilden ser anskrämlig ut efter inställningen. X30 tar nämligen lite tid på sig att bli varm och under tiden visas en bild som inte ligger i närheten av den fina bild du hade sist. Men håll dig lugn, efter några minuters varmkörning återgår bilden så sakteliga till den önskade och sedan tänker du inte mer på saken förrän nästa gång projektorn kallstartas. Och efter tredje gången lär du dig att starta och varmköra projektorn i god tid.
Inställningar för 3D
Väljer du bildförvalet 3D förändras bilden ganska drastiskt. Ljusstyrkan ökar rejält, gammakurvan rätas ut och påminner mer om en återgivning för riktigt ljusa rum samtidigt som färgtemperaturen på gråskalan stiger till 8 500 K i snitt. I praktiken är den ännu högre i skuggorna.
Men det är kanske vad som krävs för att lyfta bilden visad genom 3D-glasögonen? Om inte har du alltid möjlighet att själv välja eller justera gamma, färgtemperatur och färgrymd via förval eller genom manuella justeringar. X30 är inte dem ideala projektorn att kalibrera till perfektion, men möjligheterna finns i alla fall att få till en riktigt fin bild i både 2D och 3D, eller om du så vill, för vardagsrum eller mörk biogrotta.
Manuell bländare
En förklaring till att X30 kan passa i både slott och koja är att den har en bländare som kan ställas manuellt i 16 steg och strypa upp till 40 procent av ljusflödet. När lampans effekt sänks från full till begränsad minskar ljusflödet med 35 procent. JVC kallar lamplägena för normal och hög där alltså det begränsade lampläget är normalläge. Och det rekommenderar vi också att du utgår ifrån.
Med lampan i normalläge hörs knappast projektorn alls. Vi mäter 34,8 dBA vilket är något högre än JVC:s tidigare riktigt tysta modeller, men fortfarande mycket tyst. Men när lampan lyser för fullt i det höga läget drar sig även kylfläkten mot ett mer högstämt läge och ljudvolymen stiger till en direkt märkbar volym. Vi mäter även en ökning med hela 5 dBA.
Den frikostiga motorzoomen på 2x påverkar också ljuset. Genom att placera X30 långt bak och zooma hårt kan du begränsa ljuset ytterligare 25 procent. Och om svärtan är grym när bländaren är öppen kan du ju föreställa dig vilken svärta som är möjlig när bländaren används i biogrottan mot zoom …
Zooma är för övrigt inte det enda du kan göra med den motorstyrda linsen. Du kan även ställa fokus och förskjuta bilden upp till 80 procent av bildytan i höjdled och 34 procent i sidled. Projektorn minns även dina linsinställningar och du kan spara tre olika lägen.
Pixeljustering i steg om en pixel är något som nu blivit möjligt i menyn och innebär att man kan förskjuta de tre panelernas färgåtergivning om de inte matchar varandra till perfektion.
Rörelser och rörelsekompensation
Det enda negativa vi hittar i JVC:s X30 är att bilden kan vara lite ryckig med marksänd hdtv som är väl hårt komprimerad. Där upplevs faktiskt JVC:s bildåtergivning som sämre än från många andra projektorer, även billigare sådana.
Men så hittar vi X30:s inbyggda rörelsekompensation långt ner bland dess avancerade inställningar. Med rörelsekompensationen i Mode 1 eller 2 flyter även vanlig teve fint. Vill du ha ännu mera bildflyt levererar Mode 3 och 4 rejäl rörelsekompensation till priset av synliga auror, men då åtgärdas även en rejält sönderkomprimerad teve-signal. För film är det kanske en smaksak – biolikt, naturligt eller dokumentärt – med X30 väljer du själv.
Slutsatser
JVC DLA-X30BE är ett stort steg framåt. Den djupa svärtan och den fina detaljåtergivningen i skuggorna finns förstås kvar och med en starkare lampa och manuell bländare har X30BE verkligen blivit rejält mycket mer flexibel än sina föregångare. Och så har förstås 3D-stödet tillkommit.
Priset för detta brukar vara högre strömförbrukning och mer fläktljud, men X30 hörs knappt och drar inte nämnvärt mycket mer ström. Faktum är att X30 gör det mesta rätt och även om projektorn knappast kan kallas billig är det ju inte utan att man undrar vad JVC:s båda övre modeller X70RBE och X90RBE egentligen kan tillföra.
Enligt specifikationen finns det trots allt en del. X70 och X90 erbjuder 4K-projektion med upplösningen 3 840 x 2 160, kontraster på 80 000:1 respektive 120 000:1, finare inbyggda kalibreringsverktyg, THX-inställningar och ISF-menyer samt pixeljustering i steg om 1/16 pixel och motordrivna objektivskydd.
Men redan X30BE är ju en projektor för den kräsne bildkonnässören så det krävs verkligen en finsmakare för att uppskatta de två toppmodellernas ytterligare fördelar.
Denna artikel är publicerad i Hemmabio nr 4, 2012.