Sony VPL-VW590ES – nattens riddare i X1-kostym

Sony VPL-VW590ES är en mörkrets mästare som inte räds dagsljus eller HDR.

Det känns som att stiga in i en lyxbil. För den oinvigde upplevs det kanske som vilken bättre taxi som helst, men den nyfiket intresserade upptäcker snart även det där lilla extra, som att klädseln är gjord i noga utskuret skinn och inredningen i äkta ädelträ.

Om Sony VPL-VW590ES hade varit en bil skulle det varit Lexus. Kanske inte den allra lyxigaste och pråligaste modellen, men en modell i det övre skiktet där allt håller en mycket hög klass utan att sticka ut. Det är nämligen så bekantskapen med Sonys VPL-VW590ES upplevs – en stor och tung projektor som gör vad den förväntas utan konstigheter, men där aha-upplevelserna kommer på rad när man bara tillåter sig att se efter.

VW590 är en relativt stor projektor, men den rymmer mycket snacks och godis för hemmabion.
VW590 är en relativt stor projektor, men den rymmer mycket snacks och godis för hemmabion.

Kalibrerad och klar?

Sonys fjärrkontroll har en mängd snabbknappar där man direkt kan välja olika inställningar och bildförvalslägen. Hela nio knappar finns för ändamålet som vid en första anblick kan tyckas ge i princip samma bild.

Så här ska en bra projektorfjärrkontroll se ut – bakgrundsbelyst och med lättfunna snabbknappar till sådant man vill ändra. Resten sköts via menyn.
Så här ska en bra projektorfjärrkontroll se ut – bakgrundsbelyst och med lättfunna snabbknappar till sådant man vill ändra. Resten sköts via menyn.

Men när man börjar syna dem lite noggrannare skiljer det en del. Inte som natt och dag utan snarare som nyanser kring det idealläge Sony har lagt in på knappen Reference.

Med mätverktyg kan vi konstatera att referens-läget verkligen motsvarar idealet och den som vill kalibrera detta läge ytterligare får jobba med de små nyanserna.

När vi jämför de andra åtta bildförvalen står det även klart att Sony spridit ut dem runt idealet där exempelvis Photo-läget ger lite varmare och mildare bild medan Game och TV ger lite hårdare och kallare bild. Annars är det främst ljusåtergivning och olika bildförbättringsverktyg som skiljer dem åt.

Ett läge skiljer dock lite mer och det är läget User som ger fler möjligheter till egna inställningar, men där många av projektorns bildförbättringsfunktioner är avstängda från början.

VW590ES är en äkta 4K/UHD-projektor som inte shiftar pixlar utan har en full 4K-panel på 4 096 x 2 160 pixlar. SXRD är Sonys LCOS-teknik som ger den djupa svärtan och höga kontrasten.
VW590ES är en äkta 4K/UHD-projektor som inte shiftar pixlar utan har en full 4K-panel på 4 096 x 2 160 pixlar. SXRD är Sonys LCOS-teknik som ger den djupa svärtan och höga kontrasten.

SXRD ger grym svärta och hög kontrast

Sonys SXRD-teknik bygger på LCOS-teknik som väl närmast kan sägas använda LCD-teknik på ett omvänt sätt. Där 3LCD-projektorer reglerar ljusgenomsläpp med tre separata LCD-paneler – en för varje färg, använder LCOS-tekniken tre olika LCD-paneler för att reflektera det som ska visas och släppa igenom det som inte ska hamna på duken. Resultatet är en lite ljussvagare bildåtergivningsteknik med hög kontrast och grym svärta, ungefär som OLED-tekniken för TV.

Logiskt och lättförståeligt är det även i menysystemet. Enligt handboken ska även svenska finnas som språkalternativ även om det saknades i vårt inlånade testex från Storbritannien
Logiskt och lättförståeligt är det även i menysystemet. Enligt handboken ska även svenska finnas som språkalternativ även om det saknades i vårt inlånade testex från Storbritannien

För att ytterligare förbättra svärta och kontrast använder Sony en blixtsnabb bländare som styrs så väl att man knappast märker att den reglerar ljuset. Men resultatet är lysande, eller ja, tvärt om egentligen. När bländaren stänger ner sin iris kan den strypa ljusflödet så att bara en tredjedel av ljuset slipper igenom. Och då blir det svarta verkligen svart även när det finns annat som lyser i bilden.

Inställningarna bakom Expert Settings är snarare för kalibreraren än för användaren, men här kan man även ändra fördröjningen (Input Lag Reduction nederst) om du vill minimera fördröjningar även i andra bildförvalslägen än i läget Game där det är förinställt till ”On”.
Inställningarna bakom Expert Settings är snarare för kalibreraren än för användaren, men här kan man även ändra fördröjningen (Input Lag Reduction nederst) om du vill minimera fördröjningar även i andra bildförvalslägen än i läget Game där det är förinställt till ”On”.

Fantastisk skärpa och detaljrikedom

Även skärpan och detaljrikedomen är imponerande och visad i riktigt stor bild är det faktiskt enastående. Det är ju först när bildens storlek tillåts bli riktigt stor som den höga 4K/UHD-upplösningen kommer till sin rätt.

[AdsWithin]Sony har ratat den ”fuskande” pixel-shift-tekniken som ger UHD-upplösning på konstgjord väg och använder verkligen äkta UHD/4K-paneler med en upplösning på 4 096 x 2 160. Det gör skillnad när det visas i lite större storlek där även HD-material av lite bättre kvalitet vinner på att skalas upp och framstår som ännu skarpare.

Den extra bildbredden på 4 096 pixlar jämfört med UHD:s 3 840 pixlar kan även användas när bredare format än 16:9 ska återges. På så sätt används den höga upplösningen på ett mer optimalt sätt även på höjden.

Sony har både förberett för anamorfisk lins och lagt till flera olika bildminnen så att man enkelt ska kunna växla bildformat och storlek när man tittar på innehåll med olika format.

Zoom, linsförskjutning och focus är motorstyrt och sköts med fjärrkontrollen, men innebär även att man kan lagra och välja mellan ett antal olika bildformatslägen med olika zoomfaktor och få fokus justerad därefter med automatik.
Zoom, linsförskjutning och focus är motorstyrt och sköts med fjärrkontrollen, men innebär även att man kan lagra och välja mellan ett antal olika bildformatslägen med olika zoomfaktor och få fokus justerad därefter med automatik.

Även linsförskjutning, zoom och fokus är motorstyrd och kan läggas in med olika parametrar i minnena. Man kan ju även vilja förminska en äldre tv-sändning i 4:3-format för att slippa förstora upp dess låga kvalitet. Och jo, det finns direktknappar på fjärrkontrollen för detta med.

X1 kan trolla fram nya nyanser och ge jämnare bild

I jämförelse med sin föregångare, Sony VPL-VW570ES har 590ES fått en ny bildprocessor kallad X1 for projectors som tillför en hel del ny teknik från Sonys bästa tv-apparater. X1 ger bland annat möjlighet att utöka och förbättra bilden när det saknas dynamik genom att lägga till dynamiska tonmellansteg som egentligen inte finns i materialet som visas.

Rätt direkt. Sony har siktet inställt på REC.709 och utgår från detta, men klarar även större färgrymder när så krävs.
Rätt direkt. Sony har siktet inställt på REC.709 och utgår från detta, men klarar även större färgrymder när så krävs.

 

Även i User-förvalsläget med alla funktioner avstängda kännetecknas bilden av ett slags lugn och en klarhet som ökar på känslan av att vara på plats där det sker. Och 24p-film känns smidigare trots att ingen bildförbättringsteknik används.

Men vid snabba panoreringar som i sportsändningar blir det ibland tydligt att varken filmare eller kamerorna riktigt håller måttet för att fånga in det som sker på plan på ett behagligt sätt. Och då är Sonys 4K Motionflow antagligen den bästa bildförbättringstekniken i projektorsammanhang idag, för i ett slag blir både boll och läktare tydliga och rör sig framförallt på ett jämt och fint sätt utan vare sig hack eller synliga bildstörningar vilket ofta blir en bieffekt av rörelseutjämnande bildförbättringsteknik.

Det är sällan man ser en så väl balanserad tv eller projektor direkt ur kartong. Sonyn sätter gråskalan på önskade 6 500 Kelvin, men ger även utrymme för lite finjustering i de mörkare partierna.
Det är sällan man ser en så väl balanserad tv eller projektor direkt ur kartong. Sonyn sätter gråskalan på önskade 6 500 Kelvin, men ger även utrymme för lite finjustering i de mörkare partierna.

Mer än tillräckligt av allt?

När man förr frågade hur många hästkrafter Rolls Royce lyxbilar hade blev svaret som regel ”tillräckligt många”. Sony hymlar inte med siffrorna, men när vi mäter på egen hand får vi fram värden som är mycket bra men som ändå inte riktigt motsvarar det vi upplever när vi tittar på projektorbilden.

Sony anger ljusstyrkan till 1 800 lumen och vi mäter den till 1 000 lumen med lampan i det höga läget och 600 med lampan i det låga läget. Det är för övrigt så det brukar se ut när vi testar projektorer och inget anmärkningsvärt i sig. Anmärkningsvärt är istället att vi upplever ljusstyrkan som högre, jag skulle gissat på runt 1 200 respektive 750 lumen utifrån hur bilden ser ut.

Det här är ljusåtergivningen i referensläget. Andra bildförval har andra gammakurvor som lämpar sig bättre för exempelvis tv eller spel.
Det här är ljusåtergivningen i referensläget. Andra bildförval har andra gammakurvor som lämpar sig bättre för exempelvis tv eller spel.

[AdsWithin]Även i vardagsrumsbelysning fungerar VW590ES bra och känns ljusstark med lampan i det låga läget. Då är projektorn dessutom ganska tyst. Vi mäter 35 dBA med även denna ljudnivå upplevs som lägre i praktiken. Med lampan i höga läget ökar dock även ljudnivån en del. Vi mäter 40 dBA och här överensstämmer det ganska väl med upplevelsen. Det hörs och känns lite störande i närheten av projektorn, men minskar med lite avstånd emellan.

Svärtan är svårare att gissa och beror mycket på miljön, men när vi mäter kontrasten i ett mörkt rum når vi imponerande 3 500:1 och det är helt i linje med upplevelsen. För när det blir svart i bild i ett mörkt rum kan det bli så mörkt att man tappar orienteringen och knappt vet var projektorduken befinner sig…

Sony håller färgen där den ska vara

När det gäller tv och film är det förstås ingen nackdel att kunna visa en rik färgpalett att välja ifrån, men det viktiga är ändå att projektorn kan välja och visa de färger som är rätt utifrån materialet som visas. Här är VW590ES suverän på att träffa rätt. Inte en enda färgton spelas falskt. Möjligen är volymen något uppskruvad, men den är i alla fall väl avstämd så att alla toner spelas lika högt oavsett färg.

[AdsWithin]Matar du Sonyn med UHD-film och HDR sträcker projektorn ut sig ännu mer och tar till en ännu större färgpalett som också hanteras mycket bra. Men här någonstans börjar vi nå den yttre gränsen där ljus och färg inte riktigt räcker till när man jämför med en tv. Och VPL-VW590ES är ju trots allt en hemmabioprojektor med svärtedjup, balans och god ton som främsta kännetecken, inte en ljuskanon för drive in-bion på den regnvåta asfaltsparkeringen.

Slutsatser

I jämförelse med en projektor i lågprissegmentet ter sig Sony VPL-VW590ES som ett lysande skolboksexempel i hur en hemmabioprojektor ska fungera. VW590ES gör det den ska med bravur, levererar bild med finess och har dessutom en hel låda med snacks och godis att bjuda på i hemmabiomörkret.

VW590ES är inte främmande för HDR och gör definitivt inte bort sig i andra ljusare sammanhang heller, som till exempel i ett belyst vardagsrum. Men i vardagsrummet kan VW590ES storlek och vikt vara en begränsning samtidigt som den höga kontrasten och avgrundsdjupa svärtan får svårare att komma till sin rätt. VW590ES gör sig trots allt allra bäst där det kan bli riktigt, riktigt mörkt.

Mätvärden

Fördröjning (latency i millisekunder mätt med Leo Bodnar Video Signal Input Lag Tester)

Spel (Input Lag Reduction = On): 35 ms

Övriga (Input Lag Reduction = Off):130 ms

Max ljusstyrka vid 6 500 K (mätt med HCFR Colorimeter och Spyder 4)

Reference: 380 cd/m2

Bildinställningsförslag

De förvalda bildförvalslägena är så välinställda att det krävs proffskalibrering på plats för att finjustera bilden ytterligare.

  • Använd Reference med lågt lampläge i mörka rum.
  • Experimentera med egna inställningar i User-läget.
  • I lägena TV, Bright TV och Bright Cinema kan kontrasten behöva justeras ner för att inte högdagrar ska frätas ut.

Betyg: 9/10

En dedikerad hemmabioprojektor behöver egentligen bara en riktigt bra bildanslutning…
En dedikerad hemmabioprojektor behöver egentligen bara en riktigt bra bildanslutning…

Fakta Sony VPL-VW590ES

Bildmotor: Sony 4K/UHD SXRD (3x 0,74” SXRD-paneler)
Upplösning: 4 096 x 2 160 pixlar
Anslutningar: 2x hdmi 2.0b med HDCP 2.2, 10/100 Mbit/s Ethernet
Högtalare: nej
3D-stöd: ja
HDR-stöd: HDR10 och HLG
Zoom: 2,06x motor
Bildförskjutning: +85 -80 % vertikalt, ‎+- 31 % horisontalt
Kastavstånd: 1,57 – 3,23:1
Bildbredd på 3 m avstånd: 0,9 – 1,9 m
Avstånd för 2 m bred bild: 3,1 – 6,5 m
Angiven ljusstyrka: 1 800 Lumen
Uppmätt ljusstyrka hög/låg: 1 000/600 Lumen
Angiven dynamisk kontrast: 350 000:1 med autoiris
Uppmätt maxkontrast: 3 500:1
Uppmätt ANSI-kontrast: 2 100:1
Angiven ljudnivå: 26 dB
Uppmätt ljudnivå hög/låg: 40,0/35,0 dB
Angiven effekt normal: 460 watt
Uppmätt effekt hög/låg: 380/290 watt
Lampeffekt: 280 watt
Lampans livslängd hög/låg: uppgift saknas/6 000 h
Mått: 496 x 205 x 464 mm
Vikt: 14 kg
Pris: 75 000 kr
Garanti: 3 år (lampa 1 år/1 000 timmar)
Mer info: Sony om VPL-VW590

Fotnot: Denna artikel är även publicerad i Hemmabiotidningen nr 12, 2020.

Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.