3D – materialet

Avatar var filmen som satte 3D på kartan, men det finns ganska mycket mer att se i 3D.

Vad ska man med en 3D-teve till om det inte finns något 3D-material att titta på? Finns det överhuvudtaget något vettigt att se i 3D och hur får man tag i det? Hur är det med bilder i 3D, kan man fotografera och göra sina egna?

En 3D-teve utan 3D-material är som fågel i handen – inte mycket att ha när man ska snyta sig. Visst kan de flesta 3D-teve skapa falska 3D-bilder av 2D-material, ibland riktigt trovärdigt, men det är ändå inte äkta 3D utan en 2D-bild som delas upp på ett smart sätt. Så vad finns det för 3D-material att se på, hur får man tag på det och hur spelar man upp det på en 3D-teve eller en 3D-projektor? Och kan man göra eget 3D-material?

3D på Blu-ray
3D på Blu-ray är definitivt det enklaste, mest lättåtkomliga och bästa sättet att komma över 3D-material. Den tekniska kvaliteten är som regel på topp, nyare 3D-filmer är verkligen inspelade med 3D-utrustning och dessa 3D-filmer är dessutom bakåtkompatibla så att de även kan visas i 2D på vanliga Blu-ray-spelare utan 3D-stöd.

3D-filmen Green Hornet med sekventiellt lagrad 3D-film i full upplösning för både höger och vänster öga.

Ett antal titlar finns redan medan många nyare filmer är förberedda för och kommer i 3D-utgåvor så småningom. Det gäller nog de flesta kommande Blu-ray-filmerna. Även vissa äldre filmer kan göras om till 3D-versioner, men risken är förstås stor att de äldre filmer som inte är inspelade med 3D i åtanke görs om på konstgjord väg och därmed får mer av tillagda effekter än verkligt 3D-djup i bilden.

En anledning till att det går lite trögt med 3D-filmerna på Blu-ray kan vara att det även krävs speciell utrustning både för att spela in och för att titta på dem i 3D. Det räcker nämligen inte med en 3D-teve. Även Blu-ray-spelaren måste vara anpassad för och klara att spela upp 3D-filmens dubbla videoströmmar. (Se separat ruta om Bästa Blu-ray-spelare för 3D.)

Det krävs en 3D Blu-ray-spelare för att kunna spela upp 3D Blu-ray-filmer i sekventiell 3D med full upplösning och dubbel bildfrekvens.

Idag innehåller 3D Blu-ray-filmerna både en 3D-utgåva och en utgåva i 2D av samma film just för att de ska kunna spelas i alla typer av Blu-ray-spelare. Men det är ett ganska ineffektivt sätt att hantera filmerna på. Nu jobbar man istället på att införa en standard kallad Multiview Video Coding (MWC) som är en vidareutveckling av den tidigare standarden Advanced Video Coding (AVC) som alla befintliga Blu-ray-spelare stöder.

Tanken är nämligen att även äldre Blu-ray-spelare utan stöd för 3D ska kunna spela upp åtminstone den ena av de två videoströmmarna så att man slipper ha dubbla filmer på skivorna. MWC-stöd är en uppdatering som de flesta av dagens befintliga Blu-ray-spelare klarar, men de kommer förstås inte att kunna spela upp 3D Blu-ray-filmer i 3D för det, då krävs en ny Blu-ray-spelare med 3D-stöd. Men det räcker inte med det.

Det krävs inget ormbo, men väl en hdmi 1.4-kabel för att överföra sekventiell 3D-bild mellan 3D Blu-ray-spelare och 3D-teve.

Överföringen mellan 3D Blu-ray-spelaren och 3D-teven måste ske med en hdmi-kabel version 1.4 eller bättre och det stödet måste även finnas i all annan utrustning där emellan som till exempel en hemmabioförstärkare. Se mer om 3D-uppspelning i rutan Bästa Blu-ray-spelare för 3D.

3D-film som mkv, divx och avi?
Kraven för att se en 3D Blu-ray-skiva i högsta kvalitet är alltså ganska tuffa. Två parallella filmer i dubbla videoströmmar kräver även dubbel bildfrekvens och dubblerad överföringskapacitet när högsta kvalitet är målet. Så finns det inga andra möjligheter att se på 3D-material i 3D-teven?

Jodå, om man sänker kvalitetskraven och tillåter att höger och vänster bild blandas samman och delar på kapaciteten kan man göra ganska mycket redan nu med dagens icke 3D-anpassade utrustning.

Redan idag finns det en hel del demo- och även en del filmmaterial ute bland fildelarsiterna där man kan hitta 3D-versioner i form av mkv, mp4, avi eller ts-filer. Gemensamt för dessa 3D-versioner är att de inte håller högsta kvalitet, utan att de lagt samman 3D-versionernas två videoströmmar till en enda gemensam.

Så här visas 3D-film side by side på en vanlig teve.

 

En 3D-teve kan dock göra 3D av de två sidobilderna. Så här går det till:

Det finns egentligen fler sätt att hantera de dubbla videoströmmarna där sida vid sida (Side by Side) är ett sätt, över och under (Top and Bottom eller Over Under)

Välj vilken typ av omvandling som ska göras: 2D till 3D, sida vid sida eller över och under.

ett annat. Men man kan även lägga samman delbilderna i ett förutbestämt schackrutemönster (Checker Board) eller ha bilderna i sekvens (Frame Sequential).

Frame-sequential 3D är alltså det högsta kvalitetsbevarande formatet som används för Blu-ray 3D, men för tevesändningar och andra kapacitetsbegränsade medier verkar det istället vara vanligast att ha videoströmmarna sida vid sida, alltså ihoptryckta så att bildens vänstra halva rymmer vänster videoström medan den högra sidan rymmer höger videoström.

Klart. Kräver dock 3D-glasögon för att 3D-effekten ska upplevas.

Visad på en vanlig teve eller i en dator spelas 3D-filmen upp som om den vore en vanlig 2D-film med två sammanpressade bildrutor jämte varandra. En 3D-teve kan dock särskilja och lägga de två delbilderna ovanpå varandra och visa dem i te

Sett genom ett par passiva 3D-glas.

vens 3D-läge med varannan rad (passiv 3D-teknik) eller varannan helbild i sekvens (aktiv 3D-teknik).

Nackdelen med denna uppdelande teknik är förstås att uppdelningen sker på bekostnad av bildkvaliteten. Båda delbilderna måste ju trängas på samma utrymme som en 2D-bild annars skulle ha. En 720p-film som normalt sett skulle ha upplösningen 1 280 x 720 får alltså i praktiken upplösningen halverad till 640 x 720 med side by side, men med två vyer.

Fördelen är dock att det inte krävs någon extra utrustning, kapacitetsökning eller andra anpassningar för att kunna visa 3D-materialet i 3D. Allt som krävs är en 3D-teve eller 3D-projektor med tillhörande 3D-glasögon. Uppspelning kan ske via hdmi 1.3, dvi eller komponent, och göras från dator, mediespelare eller en vanlig Blu-ray-spelare utan 3D-stöd, bara den har mediespelarstöd som kan tolka och visa filmfilerna så som de är. Sedan gör ju 3D-teven resten.

Tevesändningar i 3D
I Japan är 3D-sändningar redan igång och på flera håll i världen testas det för fullt. Sky 3D är en av de allra första 3D-kanalerna i Europa och sänder nu ett visst 3D-utbud även om antalet 3D-program både är få och flitigt repriserade.

3D-tevesändningar finns redan i Asien och är på gång i Europa. Genom att sända 3D-bilden med sida vid sida-teknik går det fint att sända 3D i befintliga nät till våra vanliga mottagare.

Kombinationen hd-sändningar i 3D av till exempel sport väntas bli en viktig anledning till att skaffa 3D-teve. Att döma av de programbolag som redan är igång är det Side by Side 3D som gäller. På så sätt krävs ju inga andra ändringar än i kamerautrustningen.

Tack vare paketeringen sida vid sida ryms 3D-sändningarna på samma utrymme som dagens sändningar, men det är klart, det krävs nya separata 3D-kanaler till sändningarna, både för att kunna sälja tjänsten och för att inte vanliga 2D-tittare ska drabbas av den dubbla Side by Side 3D-bilden i 2D-läge.

Den som tar emot Side by Side 3D med en inspelbar digitalbox eller inspelningsfunktion i teven kan också pausa i 3D-direktsändningar och spela in 3D-program utan att behöva skaffa ny utrustning. Detta gäller förstås oavsett om sändningarna sker via satellit, marknät, kabelnät eller via bredband.

Spel
Redan i slutet av 1980-talet hade Nintendo och Sega tidiga varianter av aktiva 3D-glasögon till sina spelkonsoler. Numera är kanske spel i 3D det område som ligger allra längst fram med åtskilliga titlar som kan köras i 3D. Skillnaden att till exempel köra ett bilracingsspel i simulator framför en stor 3D-bild är enorm jämfört med 2D. Och den animerade världen som är uppbyggd av datorgrafik vinner definitivt på att visas i 3D där man har full kontroll på alla bakgrundslager.

3D i datorn blir allt vanligare och med 3DTV Play-grafikkortet kopplat till en 3D-teve går det fint att spela 3D-spel även med stor bild i 3D.

Dagens PlayStation 3 och Xbox 360 är redan klara för 3D och kan idag spela upp 3D-spel på en 3D-teve via flera olika tekniker. Det är alltså stora marknadskrafter i görningen för att lansera 3D med buller och bång.

Det brittiska undersökningsföretaget Strategy Analytics förutspår att 65 procent av hushållen i USA och 47 procent i Europa kommer att ha 3D-redo utrustning i hemmen år 2014. Och på lite sikt kommer även resten av konsumenterna att ha 3D oavsett om de använder det eller ej.

Så här gör du eget 3D-material
Det finns gott om material att studera på nätet och 3D handlar egentligen bara om att separera en bild i två delbilder – en för varje öga. Ta en vanlig digital kamera eller mobilkamera och fotografera ett föremål som inte rör sig. Förflytta kameran 4-7 cm sidled utan att ändra vinkeln på kameran och ta ett kort till. Detta recept är gammalt och beprövat och svårare än så behöver det inte vara, resten är upp till 3D-visningsutrustningen.

Men den som praktiserar detta och försöker visa materialet på en av dagens 3D-kunniga teve eller projektorer riskerar att bli grymt besviken, för här överensstämmer inte teorin med praktiken.

Så här gör du en egen 3D-bild enligt principen över och under: Ta två bilder med lite olika vinkel och sidoförskjutning. Tryck ihop dem på höjden till hälften och lägg samman dem till en över och en del av bilden. Klart.

Det finns en mängd tips och guider för hur man tillverkar 3D-bilder att ta del av online, men de inriktar sig främst på att göra 3D-bilder som man kan se genom att skela med ögonen eller med hjälp av anaglyfiska 3D-glas med en blå och en röd lins.

Problemet med den ”gamla” 3D-tekniken är att den kräver mycket mer sidoförskjutning. Ska du göra 3D-material för en modern 3D-teve handlar det snarare om visningsvinklar än om sidoförskjutningar. Men när man väl kommit på hur det funkar är det ganska enkelt.

Så här gör du en egen 3D-bild enligt principen sida vid sida: Ta två bilder med lite olika vinkel och sidoförskjutning. Tryck ihop dem på bredden till hälften och lägg samman dem till en höger och en vänster del av bilden. Klart.

Du kan till och med behålla kameran i samma position och vrida den en aning i sidled istället. På så sätt flyttar du även ut en del av 3D-visningen framför teven. Vill du ha mer djup i bilden backar du bara bak skärningspunkten där de två delbilderna möts i samma punkt.

När de tu blir ett
För att visa de två bilderna som en 3D-bild krävs en del efterbearbetning. Du måste helt enkelt lägga samman de två delbilderna till en bild som en 3D-teve kan tolka och visa i 3D-läge. Och det kan skilja åt en hel del beroende på visningsteknik. Enklast är att använda sida vid sida eller bilderna ovanför varandra.

Du måste därför göra en dubbel 2D-bild där delbilderna trycks ihop till halva bredden eller höjden. Sedan sträcker 3D-teven ut bilderna igen och visar dem omväxlande öga för öga. Och ja, som du förstår halveras upplösningen på respektive delbild så visningsmässigt spelar det inte så stor roll om man använder passiv eller aktiv teknik – de två delbilderna har ju redan fått upplösningen halverad när de 3D-anpassades.

Visst är det praktiskt att kunna lägga en separat fil med svenska undertexter jämte filmfilen och få svensk text till en utländsk film. Men i 3D-film som visas side by side fungerar det inget vidare då även texten splittas och sträcks ut.
Hitta rätt 3D-material
Vill du testa att titta på 3D-material side by side hittar du en hel del genom att söka på stereoskopic och Side-by-Side eller S.B.S. Det krävs dock en 3D-teve för att kunna se dessa filmer i 3D.
Har du ingen 3D-teve men ändå vill se på 3D-material går det också bra, bara du har ett par röd/cyan-färgade 3D-glasögon. Sök då istället efter 3D-material med anaglyfisk-teknik, det vill säga 3D-material som är märkt med anaglyphic.
Utbudet är förvånande stort och det verkar som om många lagt ner ett stort jobb på att konvertera och anpassa 3D-material till mer lättvisade format. Filmfilerna håller mkv, avi, mp4 eller liknande format som de flesta mediespelare klarar att spela upp.
Bästa Blu-ray-spelare för 3D?
3D-Blu-ray-skivor innehåller i praktiken två parallella filmer, båda i full hd-upplösning. Bilderna lagras dock sekventiellt i en enda följd, men med dubbel bildfrekvens. Lagringstekniken kallas Multiview Video Coding (MVC) och är en vidareutveckling av videokompressionsstandarderna H.264/MPEG-4 AVC som gör det möjligt att lagra och avkoda parallella videosekvenser i en enda videoström.
När 3D-filmen spelas upp levereras dubbel bildinformation till 3D-visaren och det är något som vanlig hdmi-utrustning inte riktigt klarar av. Tanken är då att bara leverera den ena vyn medan den andra ignoreras så att man får ut 2D-bild som vanligt.
För att få ut båda vyerna och 3D-bild krävs hdmi 1.4-utrustning eller bättre för att klara den massiva överföring som blir resultatet, och det gäller allt mellan Blu-ray-film och 3D-teve. Hdmi-kabeln måste vara av typ 1.4 för att klara överföringen. Har du en receiver mellan BD-spelare och 3D-teve måste även denna ha 3D-stöd och hdmi 1.4, precis som all annan utrustning på vägen.
I ett tidigare nummer av Hemmabiotidningen testades sex olika Blu-ray-spelare varav fem var kapabla att spela upp 3D-material från 3D-Blu-ray-skivor. Faktum är att flera av de testade var smarta nog att kunna spela upp 3D-material även från alternativa källor som nätverk och usb. Några av dem hade även extra hdmi-utgångar för ljudet. På så sätt kan man alltså kringgå kraven på hdmi 1.4 hela vägen och kombinera 3D Blu-ray med hd-ljud som inte har det senaste hdmi-stödet.

Se även Så funkar 3D

Denna artikel är publicerad i Hemmabio nr 11, 2011.

Författare: Petter Hammarbäck

Petter Hammarbäck har testat produkter och skrivit recensioner i en mängd svenska specialtidningar och magazin som Hemmabiotidningen, Hifi & Musik, FOTO, Ljud & Bild, Din Teknik, DigitalStuff, Popular Science, DatorMagazine, MikroDatorn, Mobil, PC Hemma, PC+, PC Format, PC Extra, BIT, Allt om MC, MC Nytt, Du&Datorn, Lokaltidningen Alvesta, Proffset, Ratten, Sjätte Sinnet, effektiv kommunikation, Office magazine med flera.

2 reaktioner till “3D – materialet”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.