NEC SpectraView Reference 242 är ingen vanlig bildskärm. Det är en referensskärm där du kan lita på att det du ser på skärmen verkligen är så det ska se ut. Men hur kan man veta det så säkert?
En referens är något man hänvisar till för upplysningar eller rekommendationer. När det kommer till bilder är det svårare. För vad är referensen där? Kamerans bild av verkligheten, fotografens eller bildredigerarens?
Gäller det bildskärmar kan det också vara svårt att veta vad som är rätt utan referenser – bildens innehåll påverkas ju av såväl fotograf, kamera och bildskärmen som den dator som visar bildens innehåll på skärmen. Med bildskärmar går det som regel att kontrollera och justera bildvisningen. Men där ligger också nästa fara.
Vad är referensen?
För vad är egentligen rätt inställning? Vad används som måttstock? De egna preferenserna eller andras referenser? Det är lätt att ställa in en bildskärm så att även en mindre bra bild ser bra ut, men det behöver ju inte betyda att samma bild ser lika bra ut på andra skärmar. Så vad är då bra referenser för bilder?
Det enkla svaret är en kalibrerad bildskärm som visar bilden enligt standard. Men det beror förstås på vilken standard man menar. Ett annat ännu enklare svar är, om man frågar NEC, SpectraView Reference 242. Och med rätt kunskaper framför skärmen är jag benägen att hålla med.
Med en proffsskärm som NEC SpectraView Reference 242 behöver du aldrig tvivla. Den bild du ser framför dig är det rätta, bara du gjort de rätta valen. Och det på en nivå som knappast går att uppnå med en aldrig så välkalibrerad standardskärm. Men det förutsätter även att bildkällan, det vill säga datorn, visar bilden korrekt.
En mycket noggrann proffsskärm
NEC SpectraView Reference 242 är en referensskärm som har kapacitet och möjlighet att visa betydligt fler färger och nyanser än en vanlig skärm. För att visa rätt färg på rätt ställe har bildskärmen kalibrerats på fabrik med ett avancerat instrument och en högre noggrannhet än vad vanlig skärmkalibreringsutrustning klarar.
En annan skillnad mot tidigare modeller är att SpectraView 242 även fått inbyggda verktyg för att sköta om finjusteringen på egen hand i takt med att belysning och panel åldras. På så sätt avviker inte skärmens fabrikskalibrering nämnvärt över tiden.
Det finns två versioner av NEC SpectraView 242 – med och utan Reference. Faktum är att även modellen utan Reference i namnet mycket väl kan vara en bra referensskärm, för fabrikskalibreringen och den självkalibrerande sensorn som känner av och anpassar bilden i takt med åldersförändringar finns i båda. De två delar även den nya AH-IPS-panelen och en egenutvecklad LED-belysning med pulsstyrningsgenerator som ska ge längre hållbarhet och bättre färgåtergivning.
Det som skiljer de två modellerna åt är istället tillbehören och garantierna. Med Reference-modellen följer bland annat ett välkomstkit och en huv som skärmar av infallande ljus medan garantitiden är förlängd från tre till fem år. Reference-modellen har dessutom en pixelgaranti på 6 månader som sträcker sig ner till subpixelnivå.
Så vad innebär det rent konkret?
NEC SpectraView 242 Reference är ingen skärm som sticker ut. Tvärt om gör dess mattsvarta design att den ser mindre och nättare ut än vad dess 24,1 tums bildyta (519 x 326 mm) i 16:10-format och med en upplösning på 1 920 x 1 200 pixlar.
Skärmen i sig är 5 cm tjock. men bygger ytterligare 3 cm där elektroniken sitter. Därutöver tar foten 11 cm till bakom skärmen så det rör sig sammantaget om cirka 20 cm i djupled. Med huven på byggs ytterligare 18 cm framåt. Men det finns fog för storleken.
Foten är höj och sänkbar 145 mm, du kan vinkla skärmen rejält och du kan vrida skärmen 90 grader för att få en stående bild. Utbyggnaden på baksidan innehåller även alla anslutningar och en usb-hubb. Alla anslutningarna är riktade nedåt, men genom att påbyggnaden är upphöjd går det ändå bra att dölja kablarna bakom skärmen.
Datorn styr bilden och inställningarna
Ansluten till en dator via hdmi, dvi-d, DisplayPort eller vga fungerar NEC-skärmen som vilken bildskärm som helst utan att utmärka sig nämnvärt. Visst är den ljusstark, har bra kontrast och bra betraktningsvinklar, men det enda som avslöjar att det inte är en vanlig skärm är egentligen färgerna som är mer intensiva och den totala avsaknaden av tonsteg.
Anledningen är förstås att datorn visar 8-bitars sRGB-bilder på en 10-bitars AH-IPS-panel med AdobeRGB-färgrymd. Imponerande, men knappast korrekt. Aha, tänker du kanske, så mycket var det värt med den fabrikskalibreringen. Men det är inte heller hela sanningen.
Kalibrera fabrikskalibreringen?
För att bildvisare och bildkälla ska kunna visa bilder korrekt måste de förstås prata samma språk. Och i detta fall innebär det att anpassa datorn efter bildskärmen, det vill säga att tala om för datorn att använda den större AdobeRGB-färgrymden. Men det betyder inte att du måste kalibrera om skärmen efter datorn eller tvärtom.
Installera NEC:s medföljande cd så får du ett färgprofileringsprogram, drivrutiner och full-gamut bilder som verkligen använder AdobeRGB-färgrymden på rätt sätt.
Välj och anpassa efter behag
Med NEC:s program SpectraView Profiler är det du som väljer profil och inställningar efter bilder och ändamål. Och det är faktiskt en förutsättning för att bilderna ska visas rätt. Vanliga jpg-bilder tagna med en sRGB-inställd kamera ser överdrivna ut i färgerna när de visas i AdobeRGB-läge och AdobeRGB-bilder visade i en sRGB-färgrymd ser lite fadda och färglösa ut.
Tack vare att skärmen är rätt inställd från början behöver datorn inte anpassas efter skärmen utan kan leverera sin utsignal oförvanskad och låta de färdiga profilerna styra saker som färgrymd, gammakurva, färgtemperatur och ljusstyrka.
Det är enkelt att byta profil när du till exempel ska gå från att jobba med prepress till webbdesign. Men du kan även ändra inställningar manuellt, göra egna profiler och kalibrera eller bara verifiera hur nära de olika profilerna är sina egna referenser.
Har du flera bildskärmar inkopplade till samma dator kan du även ha olika profiler på bildskärmarna samtidigt.
Validera eller kalibrera
För att mäta bildens korrekthet behöver du en kolorimeter. Tänk dock på att enklare kolorimetrar som Datacolors Spyder och X-rites I1 har svårigheter att ge exakta mätresultat i utökade färgrymder som AdobeRGB.
Huven som följer med Reference-modellen har en lucka som kan öppnas för en kolorimeter. Det gör att du även kan verifiera skärmen med huv, så som du vanligtvis tittar på den.
När vi validerar AdobeRGB-profilen når vi en avvikelse på 0,75 Delta E i snitt och 2,15 Delta E som mest. Delta E är den enhet man använder för avvikelser när man kalibrerar. Ett värde på 3 eller därunder eftersträvas då där går en gräns för vad det mänskliga ögat kan urskilja.
Fotnot: Detta är ett utdrag ur en artikel som ska publiceras i tidningen FOTO nr 3 2014. Där hittar du våra slutsatser om NEC SpectraView 242, alla faktauppgifter och våra mätvärden. Tidningen FOTO nr 3 2014 kommer ut i handeln den 25 februari 2014.